måndag 15 augusti 2011

Fantasyhöst: Kurslitteratur

Till hösten så ska jag läsa 45 hp "Organsystemens struktur och funktion"; men utöver det så hade jag även tänkt hinna med en egen administrerad kurs i high fantasy. Då kurslistan kommit in till läkarkursen (och jag har köpt böcker för 2000 kr) så tänkte jag även ta och köpa in lite andra böcker, till mitt fritidsprojekt.

Till kursen "Fantasy: en studie av fjärran magiska länder" så behövs följande böcker:

"Assassin's Apprentice" (Mördarens lärling) av Robin Hobb, första boken i The Farseer Trilogy. (Berättelsen om Fjärrskådarna)
Antal sidor: 464.
Kommentar: Älskar omslagsserien! Känns på något sätt väldigt "A Song of Ice and Fire"-igt, med de olika djuren.

"Name of the Wind" (Vindens namn del 1 och 2) av Patrick Rothfuss, första boken i The Kingkiller Chronicle. (Berättelsen om kungadråparen)
Antal sidor: 672.

"Graceling" (Tankeläsaren) av Kristin Cashore, första delen i en fristående serie om the Seven Kingdoms. (De utvalda)
Antal sidor: 471
Kommentar: Jag valde den dyrare versionen med vuxenomslag trots att den var 20 kr dyrare. Förlåt för min ytlighet, men ibland måste jag bara välja den estetiskt mer tilltalande boken. Fast egentligen - ett svärd på en fantasybok... vad...originellt.

"Wizard's First Rule" (Sökaren + Trollkarlens första regel) av Terry Goodkind, första delen i The Sword of Truth. (Sanningens svärd)
Antal sidor: 848.

"Eye of the World" (Farornas väg + Tidens hjul) av Robert Jordan, första delen i The Wheel of Time. (Sagan om drakens återkomst)
Antal sidor: 832

"Legends: Short Novels by the Masters of Modern Fantasy", en fantasyantologi med historier av bla. Robert Jordan, Ursula le Guin, George R.R. Martin och Terry Pratchett.
Antal sidor: 424.
Kommentar: Jag köpte den på grund av att "The Hedge Knight", den första av Martins tre berättelser i "The Tales of Dunk and Eggs" finns med här.

"Alvklingan" av Nick Perumov, första delen i hans Tolkiensequel Mörkrets ring.
Antal sidor: 557

"The Fellowship of the Ring" (Sagan om ringen) av J.R.R Tolkien, första delen i The Lord of the Rings. (Sagan om ringen)
Antal sidor: 480
Kommentar: Har sedan tidigare.

"The Two Towers" (Sagan om de två tornen) av J.R.R Tolkien, andra delen i The Lord of the Rings. (Sagan om ringen)
Antal sidor: 416
Kommentar: Har sedan tidigare

"The Return of the King" (Sagan om konungens återkomst) av J.R.R Tolkien, sista delen i The Lord of the Rings. (Sagan om ringen)
Antal sidor: 512
Kommentar: Har sedan tidigare.

"Diamantsvärdet och träsvärdet I" och "Diamantsvärdet och träsvärdet II" (Diamond Sword, Wooden Sword) av Nick Perumov, första delen i Svärdens väktare. (Keeper of the Swords)
Antal sidor: 396 + 464
Kommentar: Har sedan tidigare.

"A Feast for Crows" av George R.R. Martin, fjärde delen i A Song of Ice and Fire. (Sagan om is och eld)
Antal sidor: 1048
Kommentar: Har redan.

Kalla mig dum, men med denna bokbeställning så ger jag mig ut på farligt vatten. Förutom att ha 17 (hastigt ihopräknade) redan påbörjade bokserier inom YA och andra fantasygenrer så kommer jag härmed att påbörja inte en, utan 6 (sex!) andra fantasyserier.

"När kommer jag någonsin att ha tid att läsa ut alla dessa böcker?" kan man fråga sig. Särskilt oroväckande blir det ju när medel-Svensson bland high fantasy-böcker ligger uppe någonstans vid 800-900 sidor. Piece of cake. Nej, men seriöst. Jag har tänkt att sitta mindre på datorn i år och ägna mer tid åt att läsa. Ska försöka få minst 40 minuter läsning varje kväll före det är dags att somna.

1 kommentar:

  1. Yay för Name of the Wind! Om du får plats med något mer bör du kolla in Joe Abercrombie. ;)

    SvaraRadera