lördag 26 juni 2010

Att presentera ett svin

Det här är det perfekta tillfället för mig att skriva en kort presentation om mig själv, för här sitter jag. Ensam på kvällen på Midsommardagen med massiv mensvärk, tröstätandes choklad, hemma hos min kille som för tillfället är med sina kompisar och spelar poker.

Mitt livs historia börjar för 18 år, 8 månader och 2 dagar sedan då jag föddes. Redan som ett litet barn så väcktes mitt intresse för böcker (trots att jag inte lärde mig läsa förrän jag var 6-7 år) och det har hållit i sig. För några år sedan så snittade jag ca 150-170 böcker per år, men den siffran har blivit kraftigt decimerad de två senaste åren pga. skolarbete och nu senast mitt sinnestillstånd (red.s anmärkning: nykär).

Jag har precis gått ut gymnasiet där jag gick det naturvetenskapliga programmet (inriktning natur). Till hösten väntar universitetsstudier, mest troligt i Umeå, och jag sitter för närvarande med ångestladdad förväntan och väntar på att mitt intagningsbesked ska komma. Prio ett är läkarprogrammet och det finns en 50 % procents chans att jag kommer in, då jag har varit på intagningsintervju genom Umeås speciella antagningssystem. Om inte annat så ska jag läsa psykologi.

Nu under sommaren så jobbar jag på ett callcenter och jag skulle kunna fylla bloggen med material från mitt arbete, men tyvärr så är det sekretess och vissa saker får inte berättas - vilket gör det lite svårare att förmedla mina finaste anekdoter. Däremot så kan jag någon gång berätta om mannen som ringde in och skällde ut mig för att chefen på ett företag aldrig återkom till honom - och hela tiden skrek "vaddå? runkar han?! runkar han?!" när jag sa att chefen för tillfället satt i ett möte och inte kunde ta samtalet.

Förutom ett stort intresse för böcker så tycker jag även om film&TV. Jag har en förkärlek för nästan alla olika genrer, men smart dialog, witty characters och en kemi mellan karaktärerna är någonting som jag värderar extra högt - och förstås sentimentalitet. Om man får gråta till en serie så kan ni räkna med att jag älskar den... eller önskar mig DVD-boxen.
Jag har lite OCD när det kommer till tv-serier. Jag MÅSTE nämligen se alla avsnitt i rätt ordningsföljd. Om jag missar ett avsnitt när en serie går på TV så kan jag inte se nästa, utan måste vänta tills DVD-boxen kommer. Jag kan inte heller se serier på Internet, för jag måste se dem på TV. Och sist, men inte minst, jag kan bara se komediserier med sällskap. Allt annat måste jag se själv.

Andra saker som jag är intresserad av är historia och onödigt vetande (bla. kuriosa om kändisar) och detta kommer även att figurera på den här bloggen. Bland annat så kommer ni nog få läsa ett hatfullt inlägg om filmen "The Other Boleyn Girl" när jag har samlat tillräckligt med mod för att våga se den. Jag har nämligen en faiblesse för Anne Boleyn och jag avskydde boken pga hur den ändrade på riktiga historiska fakta för att svartmåla henne och kommer nog att avsky filmen exakt lika mycket. Så det har ni att se fram emot.

Nu så ska jag gå och lägga mig och se på första säsongen av "Glee", ännu en serie där jag missade ett avsnitt (tredje) när den gick på TV och inte kunde fortsätta se resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar