tisdag 8 februari 2011

Första bokreaskörden

Om någon undrar varför jag uppdaterar bloggen så sällan på sista tiden så beror det på att jag fortfarande inte har något Internet hemma och är alldeles för lat för att dra med mig datorn överallt. Jag har packat upp alla mina saker och skruvat ihop alla IKEA-möbler och är äntligen helt på plats i min lägenhet. Jag fick en chock när jag packade upp mina böcker och insåg hur duktigt jag varit när jag packade - det är inte ens 2 HYLLPLAN! Det är ett och en tredjedels hyllplan. Hur lyckades jag hålla mig till så få böcker när hyllan med "böcker jag kanske ska ta med mig" bestod av tre hyllplan med dubbelrader?

Dock så håller jag på att fylla min bokhylla igen. Igår fick jag mail från Bokus om tjuvstarten på bokrean och självklart så var jag bara tvungen att klicka hem lite böcker.
"De välvilliga" av Jonathan Littell - ett klockrent bokreaköp då jag har tänkt köpa den boken flera gånger under hösten (och den enda boken jag är riktigt säker på att jag verkligen vill ha i den här beställningen).
"Den döda älskarinnan" av Théophile Gautier - jag fastnade för beskrivningen vampyrnoveller.
"Looking for Jake and Other Stories" av China Mieville - en författare jag varit nyfiken på länge.
"Sharp Objects" av Gillian Flynn - för att den kostade 27 kronor och jag har hört så mycket positivt om Flynn. Dock så tror jag inte att det är en bok för mig.

3 kommentarer:

  1. Tur att jag har köpstopp till och med april. ;)

    Blev nyfiken nu. Varför tror du inte att du kommer att gilla Sharp Objects?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker införa köpstopp efter bokrean, då jag har insett att jag nog kommer att ha väldigt mycket mindre lästid nu under våren :)

    Jag kan inte riktigt motivera det, utan det är mest en känsla jag har fått. Som jag har uppfattat det så är det en väldigt mörk och otäck (?) bok, och jag är inte den som brukar tycka om att frossa i den mörkaste bokångesten.

    SvaraRadera
  3. Det låter klokt! :)

    Den är mörk och otäck, men på ett Twin Peaksigt vis, d.v.s. det finns en viss förhöjning i berättelsen. Ska bli intressant att läsa vad du tycker! (Det är inte mörkaste bokångesten. :) )

    SvaraRadera