fredag 25 februari 2011

Triss i favoriter (Eller: Om nöjet med birollsidentifiering)

·         Jag har börjat en ny rutin: att se på ett avsnitt av Bones varje kväll innan jag går till sängs och det har varit en riktigt trivsam rutin, särskilt nu när jag verkligen förstår vad Dr Brennan pratar om när hon säger ”distal phalanges” (fingerbenen som sitter långt ut) eller pratar om skador på ”radii and ulnae” (skenbenen och armbågsbenen). Som vanligt så dyker det upp en hel del välkända ansikten i gästrollerna och ibland så dyker någon speciell upp, någon från en favoritserie som gör att jag bara måste pausa bilden och säga högt, till ingen speciell, ”Det där är ju [insert rollen som skådespelaren/skådespelerskan spelar i den andra serien]!”. Igår (egentligen för typ två veckor sedan, skrev utkastet till det här inlägget för länge sedan när jag inte hade Internet) så såg jag avsnitt 8, ”The Girl in the Fridge”, och precis ett sådant ögonblick inträffade. Jag tryckte på paus, ställde mig upp och sa till tv:n – ”Det där är ju andra Meg (eller tredje, beroende om man räknar med Sammy) från Supernatural!”. Självklart var hon en bitch, vad annars.
B
Bland det roligaste jag vet med att kolla på tv-serier är just det: birollsidentifiering. Jag älskar den där känslan, när man känner igen en biroll från ett annat ställe och för mig brukar det på något sätt kännas som en bro mellan mina favoritserier. 

Avsnitt 18, ”The Man With the Bone”, måste isåfall vara en trevägskorsning (fyrvägs om man räknar Booth som en Buffy-connection) mellan mina favoritserier. I det avsnittet så dyker två välkända ansikten upp, två av mina favoritantagonister på TV: YED, dock utan gula ögon, och Liam Fitzpatrick från Supernatural respektive Veronica Mars

Om man tänker efter så blev det egentligen hattrick i favoritantagonister. Jag gillar YED bäst av alla demoner Sam och Dean slåss mot, jag gillar Liam Fitzpatrick bäst av alla skurkar som Veronica Mars är på spåren (eller nej, bäst gillar jag" bussbombaren" i säsong 2 (inga spoilers här)) och en av mina absoluta favoritBig Bads i Buffy är ju just Angelus. Så mitt nördhjärta var väldigt nöjd över det avsnittet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar