onsdag 13 juli 2011

Några ord i pausen

Känner att jag inte har uppdaterat något på ett tag - trots att jag har läst 7 böcker sedan mitt senaste inlägg som handlade om en bok. Anledningen till detta är att jag inte kan skriva om Harry Potter-böckerna en och en, men det kommer att komma ett "Varför jag älskar HP-böckerna"-inlägg och ett "Varför jag hatar HP-filmerna"-inlägg snart. Kommer även komma ett inlägg om Thomas Lynley och Co. då jag har läst "Gamla synder" på jobbet under helgen.

Tills dess så bjuder jag på ett citat från den sjätte Harry Potter-boken, där skolbibliotekarien Madam Pince får ett välmotiverat utbrott. Ungefär samma känsla som jag drabbades av när Lady Helen Clyde i "Gamla synder" sitter och skriver i marginalen på böcker hon läser.

"'The library is now closed,' she said. 'Mind you return anything you have borrowed to the correct - what have you been doing to that book, you depraved boy?'
'It isn't the library's, it's mine! said Harry hastily, snatching his copy of Advanced Potion-Making off the table as she lunged at it with a clawlike hand.
'Despoiled!' she hissed. 'Desecrated! Befouled!'
'It's just a book that's been written in! said Harry, tugging it out of her grip.
She looked like as though she might have a seizure [...]"
(s. 288 i min upplaga av HBP)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar