söndag 11 juli 2010

Bokfrågornas ABC - B

Jag hade rätt angående hur det skulle vara att jobba på en söndag - inte mycket som händer. Det här blir det tredje blogginlägget jag har haft tid att skriva under de 4 timmarna som jag har jobbat hittills. Bokfrågornas ABC hittas hos Lilla O.

Bokstaven B:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?
Jag köper helst böcker. Det är ett sjukt behov jag har, att få äga böckerna och ställa upp dem i min bokhylla. Varje gång jag måste köpa en ny hylla är en vinst för mig. Nu på sista tiden så har jag dock fått ett litet nytt system. Böcker som jag inte känner ett akut behov av att äga, är av en författare jag aldrig hört talas om eller inte är böcker som jag är säker på att jag kommer att älska och vilja läsa om - de lånar jag på biblioteket. Jag har inte köpt så mycket böcker det senaste året, men det beror ju delvis på att jag inte har läst så mycket och därför förstår mina begränsningar. Jag måste äga böcker i serier jag redan har påbörjat (t.ex. så försöker jag köpa in alla Kathy Reichs böcker eftersom jag äger de fyra första), klassiker och böcker jag vet att jag kommer att tycka om. Till exempel så skulle jag aldrig ha kunnat låna "American Wife" av Curtis Sittenfeld eftersom jag älskade "I en klass för sig" och därför var säker på att jag kommer att älska även denna bok.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.
Jag har någonting emot nobelpristagare, men det är nog mest för att vi tvingades läsa Camus och Hemingway på skolan. "Den gamle och havet" är ingen favorit, men som så icke-fiskeintresserad som möjligt så tror jag att mitt agg mot fiske hade ett finger med i spelet. Annars så är "Sex and the City" av Candance Bushnell en riktigt dålig bok i mina ögon, men det är nog för att jag är så van med tv-serien. När Charlotte (i de få stycken som hon eller någon av de andra tjejerna finns med) pratar fritt om Swingersklubbar och sex så känns det bara så fel. För så är inte tv-seriens Charlotte.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.
Det beror på. I mina ögon så är ju den bästa litteraturen den som inte räknas som fin. Jag är inte särskilt förtjust i "Främlingen" av Camus, men är desto mer fäst i Diana Gabladons. Jag gillar inte Hemingway, jag gillar inte Strindberg, jag gillar ingen av de klassikerna (men däremot romantikens klassiker, Brontë, Austen, Poe, Dickens och det gänget). Jag tror att svår litteratur räknas som fin. Böcker som det inte är meningen att de vanliga massorna ska kunna förstå, böcker som det inte är meningen att de ska bli storsäljare. Smal litteratur ses oftast som finare, det är i alla fall den bilden jag har fått av det. Hur ofta nämns topplistelitteratur som fin?
Dock så tycker jag att den fula litteraturen är mycket bättre än den fina, kanske för att jag är för korkad och okultiverad för att kunna ta till mig den.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?
Jag läser ytterst få biografier måste jag medge. Jag tror inte att jag har läst en enda biografi.. eller jo, jag har läst "Babes i Beijing" av Rachel Dewoskin och det räknas väl som en biografi? Hon berättar om sin tid i Kina och hur de åren var och hur deras kultur skiljer sig från vår.
Däremot så har jag läst Eric Ives fenomenala autobiografi om Anne Boleyn, "The Life and Death of Anne Boleyn: The Most Happy", som är underbar. Eller, det är mest rabbling av historiskt fakta, men allt fakta är så välpresenterat att man får en "riktig" bild av henne. Han tar upp de flesta teorier och åsikter som finns om henne och ställer dem mot historiskt fakta. På så sätt så har han gediget bevis mot de han anser som korrekta/inkorrekta och det ger än en 3D-bild av hovet på den tiden, trots att det är mycket name dropping.

Jag skulle gärna vilja se en historisk korrekt "fejkbiografi" om Anne Boleyns liv, för trots att det finns fiktiva böcker om henne nu så finns det ingen som är särskilt korrekt eller gör henne rättvisa. Ta bara "Den andra systern Boleyn", som halshugger henne en andra gång genom att utmåla henne som en häxa med endast sin egen vinning för ögonen (samtidigt som Mary Boleyn är en ängel som gör allting rätt). Om Eric Ives skulle gå ihop med en fantastisk historisk författare så skulle nog min dröm bli uppfylld. För lite svängrum kan man ju ändå ta ut bara man följer det som är historiskt korrekt. På tal om "fiktiva biografier" så skulle jag gärna vilja läsa "Blonde" av JCO. Jag har lite utav en Marilyn Monroe-faiblesse. Jag och "fallna kvinnor", ni vet.

Just nu så läser jag "The American Wife" och den är väl baserad på Laura Bush liv, eller hur?

1 kommentar:

  1. Hej Sara! Kul att du svarat! Jag har flyttat min blogg och kör Bokfrågornas ABC i repris, B på fredag och sedan nya bokstäver tisdag och fredag. Häng på där om du vill!

    SvaraRadera