torsdag 1 juli 2010

Eclipse, eller filmen där Jasper inte längre är bajsnödig

Jag blev positivt överraskad av "Eclipse", helt klart. Musiken var bra som alltid, omgivningen var underbart vacker (särskilt ängenscenen), Bella och Edward stönade inte lika mycket i sin dialog tillsammans. Den nya Victoria fick helt klart godkänt och jag kände att regissören/manusförfattaren förstod sig på karaktärerna mycket bättre i denna film än i den förra. Dock så tycker jag fortfarande att Bella är lite överfixad. Jag vill ha tillbak den mer glåmiga, naturliga Bella från "Twilight".

Filmens överraskning var helt klart Jasper som helt plötsligt var både attraktiv och hade en personlighet. Allt som behövdes var att han fick lite repliker och skippade sitt rädda/bajsnödiga ansiktsuttryck. Jag blev förvånad, pleasantly surprised. Varför har inte Jackson Rathbone hittat en annan passande min tidigare? Jag blev ju nästan lite småkär.

En annan positiv grej var alla underbara familjen Cullen-scener. Jag har fått lite negativa känslor för Edward, för nu när jag är i ett förhållande så ser jag alla hans "söta, beskyddande ticks" som otroligt irriterande. Jag skulle då inte stå ut med det i alla fall. Däremot så är resten av familjen fortfarande lika awesome. Jag har abdikerat från Team Edward och är hädanefter på Team Carlisle... eller Team Emmett... eller varför inte Team Alice?

I "Twilight" så störde jag mig något ohyggligt på familjens stridsposéer, men i den här filmen så älskade jag alla fightscener. De lyckades pricka in allt som jag gillar med en bra fightscen. Hörde ett samtal på väg ut från biografen där en tjej klagade på att fightscenerna var så överdrivna. Ja, det är de, men det är precis det jag älskar med dem. Musik, inzoomningar, utzoomningar, slow motion. Allt enligt mina preferenser. Ju större och cheesier desto bättre!

Jag blev kär i scenen där familjen Cullen väntar på Victoria och förföljer henne. Jag vill ha fler scener där hela familjen står samlad i fightmode och ser badass ut! Jag borde ju få min önskan i uppfyllelse när "Breaking Dawn" kommer...

Nu när jag har gått igenom det positiva i filmen så kan jag ta det som var negativt. Trots att kemin mellan Kristen och Rob var mycket bättre i "Eclipse" än i iskylan i "New Moon" så kan jag ändå inte njuta av kärleksscenerna mellan Bella och Edward. Och med kärleksscener så menar jag inte scener där de kysser varandra passionerat/har hett sex (det har de inte) utan scenerna där de berättar hur mycket de älskar varandra. Det blir ... pinsamt. Jag hade inget problem med det i böckerna (okej, ibland så ville jag bara säga åt dem att de inte behöver påminnav arandra om det hela tiden), men i filmen så... ville jag ibland hålla för öronen.
Kan det vara för att det är lättare att läsa än att höra? Kan det vara för att jag nu ser kärleksförklaringar som något intimt som inte bör delas med alla?

Och sedan Jacob. Uuuugh. Jag minns hur mycket jag hatade Jacob genom hela "Eclipse"-boken och det hatet återuppväcktes i filmen. Hans hela roll i filmen/boken är ju egentligen att hela tiden påminna Bella om hur mycket bättre han är och hur dum hon är som väljer Edward... och att bli en vampyr.
Under filmen blev jag även medveten om hur mycket Jacob påminner om en hustrumisshandlare. Han är stark och "djurisk" och kan inte "rå för" om han blir arg och skadar Bella. Han kan skada henne, trots att han inte vill det, om hon gör honom upprörd och därför så måste hon tänka på vad hon gör och säger så att han inte tappar humöret. Alla scener där Jacob står , med knutna nävarm bröstet hävande och pratar med käken så ihopbiten att det är ett under att han får ut ett ord påminner mig om en ilsken man som slår sin flickvän, med den enda ursäkten att han inte kunde rå för det när hon gjorde honom så arg.

Edward är inte så mycket bättre, men han är kontrolleraren istället för hustrumisshandlaren. Han bestämmer vad Bella får göra och inte göra och om hon säger emot så försöker han förklara för henne varför han har rätt och hon inte kan fatta beslutet på egen hand. Dock så förbättras ju den attityden rejält i slutet av filmen.

Bäst i hela filmen: Edwards replik, "Doesn't he own a shirt?", när Jacob än en gång kommer gående utan tröja. Det är exakt min tanke. Reagerar ingen annan på att Quileutepojkarna alltig går omkring med bar överkropp?

Bree Tanner var jättesöt! Eller skådespelerskan som spelade henne. Mörkt hår och enorma ögon. Det är nästan så att man blir sugen på att läsa "The Short Second Life of Bree Tanner". Notera att jag sa läsa, inte köpa. Jag vet inte om jag vill lägga ut pengar på novellan, för min Twilightfas är nog tyvärr över. Jag lämnar stolt över stafettpinnen till den yngre generationen.



Inte den officiella trailern, utan en fan video som kan innehålla spoilers (för de som inte läst boken) och som innehåller en hel del springande Cullenmedlemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar