lördag 3 juli 2010

Bokfrågornas ABC - A

Under min bloggpaus så har jag varit väldigt dålig på att följa bokbloggar som jag tidigare läste dagligen och nu då jag försökte uppdatera mig på vad som hade hänt i deras sfär under de här senaste månaderna så hittade jag en intressant följetong/enkät/idé hos Ett hem utan böcker. Hon deltog i någonting som hette Bokfrågornas ABC, vilket hittas här hos Lilla O.
Varför började jag inte blogga tidigare? De har gått igenom nästan hela alfabetet, men det hindrar inte mig från att haka på så här 7 månader i efterhand.

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Jag förknippar "Nick och Norahs oändliga låtlista" av Rachel Cohn och David Levithan med Grekland, för det var den som märkte starten på min tillbakagång till mitt tidigare läsmode. Det var den första boken som jag läste under min Kretaresa i maj och det var under den resan som jag började läsa böcker i samma utsträckning som jag gjort de tidigare åren, innan tvåans skolarbete började tynga ner mig. Det är även något speciellt att ligga i solen och läsa den första dagen. Det fastnar.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Jag kan bara kopiera Lilla O:s svar och nämna Adam Dalgliesh, P.D James poliskommisarie/deckare. Jag läste faktiskt den första och andra av hennes deckare under min Kretaresa och fick mersmak, så jag ska fortsätta med de andra någon gång.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Jag minns att jag läste en bok som hette "[Pojknamn] vill ha en syster" när jag lärde mig läsa. Jag brukade alltid sitta och bläddra i böcker som jag fått läst för mig tidigare och titta på bilderna samtidigt som jag i huvudet gick igenom vad jag visste hände på de olika sidorna. En kväll - det måste ha varit en lördag, för det var Bingolotto - så satt jag och bläddrade i just den boken när jag plötsligt upptäckte att jag faktiskt förstod vad bokstäverna betydde. Jag blev så glad att jag ringde och berättade för halva släkten att jag hade lärt mig läsa och det har alltid varit ett kärt minne. Dock så har jag inte kunnat läsa den för någon i den yngre generationen, för jag har aldrig återfunnit boken igen efter att jag lämnade tillbaka den till biblioteket.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Jag har läst ytterst få böcker som utspelar sig i Afrika eller har någon slags anknytning dit, men en som jag utsökt kommer att tänka på är "Damernas detektivbyrå" av Alexander McCall Smith som jag tyckte var mysig, men inte fantastisk. Om någon har tips på böcker som utspelar sig i Afrika så tar jag gärna emot dem.

5 kommentarer:

  1. Hej Sara!
    Så roligt att se att du har ork att blogga igen!!!! Vet hur det kan vara när saker bara blir för mycket/för många. Jag har tittat in på din blogg någon gång ibland under ditt uppehåll för att se om du börjat skriva. Jag kommer att följa dina nya perspektiv lika flitigt som jag gjorde din gamla blogg.

    Jag skrattade lite förut när jag läste ditt inlägg om David Boreanaz, för jag håller verkligen med dig. Skönt att någon tycker som jag ;-)
    Ta hand om dig och kul att du börjat blogg igen!
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Kul att du hänger på alfabetsfrågorna! Kul också med en ny blogg. Ser fram emot att få läsa mycket mer. Nick och Norah ligger i en av mina bokhögar, men ungdomsböcker ger mig lite jobbvibbar så jag väntar nog med den i några veckor.

    SvaraRadera
  3. Det kan inte vara så att du tänker på "Jag vill också ha ett syskon" av Astrid Lindgren (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129637589)? Eller projicerar jag bara nu? Det var nämligen min favoritbok när jag var liten - den och Bullerbyn.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Tack så mycket! Jag hoppas och tror verkligen att jag inte kommer att tappa suget den här gången. Nu när gymnasiet är slut, projektarbetet är gjort och körkortet är taget så har ju många av kraven försvunnit :)

    Lilla O: Jag tycker att du kan ge Nick och Norah en chans. Den var mysig, som en indieversion av Sandor slash Ida, fast med mognare karaktärer.

    Shishi: Nej, det var inte den. Nu när jag tänker efter så tror jag att den kan heta "Pojknamn vill INTE ha ett syskon". För han rymde hemifrån

    SvaraRadera
  5. Oj, hela kommentaren kom visst inte med. Jag började tvivla om vad boken egentligen heter då jag gick igenom det lilla jag kommer ihåg om den. Och jag tror att den handlade om en pojke som rymde hemifrån och träffade en massa människor och när han kom hem så hade/skulle han fått ett syskon och var glad. Får väl lägga ut en annons och fråga om någon vet vad det är för bok :)

    SvaraRadera