söndag 12 juni 2011

Dr Sara diagnostiserar II

1. Jag satt precis och läste lite om kloroform (fråga mig inte varför, hamnade bara in på ett sidospår på wikipedia) och fick veta att det visst är riktigt farligt och kan, om man har otur, orsakar allvarliga skador vid låga koncentrationer - lägre än vad som behövs för att man ska bli medvetslös. Och sedan detta: "Chronic chloroform exposure can damage the liver (where chloroform is metabolized to phosgene) and to the kidneys".

Min första tanke när jag läste detta var att Kitty måste ju isåfall vara en hårsmån från att drabbas av leverskador, då hon blir kloroformad till höger och vänster hela tiden. Tror aldrig att jag har läst en Kitty-bok där hon inte har blivit kloroformerad och sist jag kollade så fanns det över 100 st rödryggade Kitty-böcker på svenska - vilket ju tyder på att Kitty har andats in en hel massa kloroform under de senaste 50 åren.

2. Jag har ritat upp ett nedärvningsschema för Isfolketätten (så långt som den har hunnit till bok 19 i alla fall) och fått det jag länge anat svart på vitt: det finns inget logiskt nedärvningsmönster. Att bli drabbad kan alltså inte bero på vare sig autosomal recessiv, autosomal dominant eller någon slags X-bunden nedärvning och går ej att räkna på. Förbannelsen måste alltså vara en multifaktorell sjukdom som påverkas starkt av det genetiska. Så det så... Mitt tips till Isfolket är att inte skaffa fler barn eller försöka bryta förbannelsen.

3 kommentarer:

  1. Även om jag aldrig varit någon storläsare av varken Kitty-böcker eller Isfolket, så måste jag säga att jag älskar "Dr Sara diagnostiserar"-inläggen! :D

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket ! Haha, det är bara jag som har blivit lite nördigt insnöad på mitt framtida arbetsområde och gärna tillämpar det på diverse fiktiva karaktärer som finns tillgängliga :)

    Jag har hört att psykologi och läsning visst ska gå ganska bra att bunta ihop också. Har en bekant som läser till psykolog som gillar att göra psykoanalyser på tv-seriekaraktärer :D

    SvaraRadera
  3. Nördigt = awesome! :D

    SvaraRadera