fredag 17 juni 2011

Nostalgi

Igår gick jag ner i källaren med några saker och fann mig plötsligt sittande vid bokhyllan och kärleksfullt smeka mina gamla B Wahlström-böcker. Alla Kitty-böcker, Tvillingarnarysare, de små svarta pocketrysarna (exempel) och min favorit: Deckargänget.

Det här får mig att bli konstigt splittrad. Å ena sidan så vill jag bara gå igenom hela hyllplanet och läsa om alla mina gamla barndomsböcker - men å andra sidan så har jag ett helt berg av böcker uppe på mitt rum som väntar på att bli lästa för första gången.

Sedan blev jag lite ledsen över att se att vissa böcker saknas. Jag hittar till exempel inte mina Tvillingrysardubletter: "Too Scared to Sleep/The Beast is Watching You", "The Beast Must Die/If I Die Before I Wake" och en där tvillingarna är på utflykt och båten de är på blir kapad och senare sjunker. (Kommer ej ihåg de svenska namnen). Om mamma har gett bort dem så blir jag riktigt, riktigt sur.

Update: Upptäckte precis att det visst ska finnas en "The Wakefield Legacy"-bok, som handlar om tvillingarnas paternella förfäder. Det ska visst även finnas en "The Fowlers of Sweet Valley" och en "The Patmans of Sweet Valley". Någon annan som är sugen att läsa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar