fredag 14 januari 2011

Bokbabbels söndagsenkät supreme, del II

Jag fortsätter på Bokbabbels söndagsenkät, flera månader efter alla andra:

26. Favoritkokbok?Jag läser i stort sett aldrig kokböcker, men däremot så läser jag Icas mattidning Buffé om och om igen vid matbordet.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Jag har bara läst 2,5 böcker hittills i år, men mest inspirerande måste nog vara "A Game of Thrones".

28. Favoritlässnacks?
Äter int samtidigt som jag läser... om nu inte en måltid krockar med läsningen.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag tror att hypen förstörde "The Magicians" för mig. Jag hade hört så mycket bra om den och när jag själv inte riktigt kunde ta mig tid för att läsa den så blev jag lite besviken. För jag hade trott att boken verkligen skulle gripa tag i mig och få mig att ta mig tid att läsa, trots att jag hade ett väldigt upptaget schema.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag läser aldrig bokrecensioner i tidningar, så jag har inte så bra koll på vad de kritikerna tycker och tänker om böcker. Däremot finns det vissa bokbloggare som jag håller med till 99 procent när det gäller böcker.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Bra kritik är svårare att ge än dålig. Oftast så kan jag inte sätta fingret på exakt vad jag finner så fantastiskt med en bok, medan det är lättare att veta varför man inte gillar en bok. Det finns ju oftast saker man hakar upp sig på: dåligt språk, platta karaktärer etc.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Jag skulle vilja kunna läsa bra på spanska. Jag kan läsa på spanska, men det går ytterst långsamt och jag förstår nog ungefär 40 procent av allt jag läser.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag läser inte skräck, så jag har svårt att komma på någon riktigt skrämmande bok. Det måste vara någon i B.Wahlström ungdomsrysarserie. Jag minns att jag hade en som handlade om en tjej som satt barnvakt åt ett barn som var synskt och sedan så ville en mordisk sekt kidnappa pojken och offra honom. Den tyckte jag var riktigt hemsk.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Alla King-böcker som vi har i källaren. Jag håller mig till ickeskräck-King med "The Stand", "The Green Mile" och "The Body".

35. Favoritpoet?
Läser ej poesi, bara Shakespeare och Thomas Wyatt. Så jag får nog säga William Shakespeare.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
2-3 stycken. Sedan så läser jag en av dem och lämnar tillbaka den 2-3 dagar för sent.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Om man säger så här: det är ytterst få lånade biblioteksböcker som blir lästa i mitt hushåll.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Det här är ju en sådan otroligt stor fråga. Silke i Eddings "Sagan om Belgarion" och "Sagan om Mallorea" är den första som dyker upp i mitt huvud. Jag var die hard Silke-fangirl när jag var liten.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Här kan man ju också ta Silke om man menar skurkar så som i "gillar att stjäla saker". Om det däremot är skurk så som i antagonist så måste jag nog säga... Acheron Hades från "The Eyre Affair". I vanliga fall så blir jag alltid smått irriterad på antagonisten i böcker, men inte i detta fall.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Pocketböcker. Sedan så är jag ytterst petig över vad jag klassar som strandlit. Oftast så varierar det ganska mycket och jag brukar vilja ha med mig en deckare, en ungdomsbok, gärna med övernaturliga inslag, och en nutida klassiker. Så brukar de flesta uppläggen se ut.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
*Host* 2,5 månader under våren 2010 då jag inte läste en enda bok mellan början på januari och slutet på mars. Sedan så läste jag "Rebecca", vilket var en av förra årets höjdare - tyvärr finns inte "Rebecca" nämnd på bloggn tidigare, för jag hade helt glömt bort att det var under 2010 jag läste den.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
"Jag dödar" av Giorgio Falletti. Jag vet inte varför, men jag kan inte ta mig för att läsa boken. Det är riktigt konstigt, särskilt då jag tycker att den är bra när jag väl läser i den. Nu efter 4 månader så har jag fortfarande 270 sidor kvar och jag har gett upp.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Folk som försöker prata med mig.

44. Bästa filmatisering av bok?
Sagan om Ringen-filmerna.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Harry Potter återfinns på delad första plats tillsammans med PS I love you. Var är Hollys familj? Varför är de från New York!?

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Jag har en gång beställt böcker för 1300 kr. Då fick jag riktigt dåligt samvete. Fast mamma betalade så jag mådde inte dåligt så länge. Jag gör oftast små billiga köp på 500-600 kr och så sprider jag ut dem.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Ointresse. Om jag inte känner för att läsa boken så kommer den få se sig bortglömd då andra böcker kommer och lockar bort mig från den.

49. Har du dina böcker organiserade?
Yes, sir. Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska sortera de böcker jag tagit med mig till min studentlägenhet, men det blir nog antagligen genreuppdelat eller i klassisk bokstavsordning, med pocket och inbundet åtskiljt. Så är de bokhyllor jag lämnar kvar organiserade: engelskt och svenskt blandat, men inbundet och pocket åtskiljt. Bokstavsordning.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla dem. Jag ger nästan aldrig bort mina böcker.

51. Finns det böcker du undviker?
Skräck, självbiografier, självhjälpsböcker och poesi.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Jag läser "A Game of Thrones" just nu och mycket i den boken gör mig mäkta upprörd. I 99 av 100 fall så är det klanen Lannisters fel.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag trodde inte att jag skulle gilla "To Kill a Mockingbird" lika mycket som jag gjorde. Jag hade hört så mycket bra om den, men jag trodde att den inte skulle passa mig, att jag skulle vara likgiltig. Jag hade så fel då boken tog mig med storm.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
"A Great and Terrible Beauty" av Libba Bray såg ut att vara klockren på papper: internatskola, magi, viktorianskt England, korsetter, mysterier, men jag fann den inte så bra som jag önskat att den skulle vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar