tisdag 19 april 2011

Bokalfabet 2.0: B

1. Först fem ord på B (hyfsat) slumpvis utvalda ur SAOL (den här gången tog jag bort ett icke rumsrent ord). Kombinera ett eller fler ord och associera till en titel. Du får vara precis hur långsökt du vill, men förklara hur du tänker. Fem ord till en titel är målet antar jag, eller kanske behöver du fem titlar för att använda de fem orden, eller så skiter du i att använda dem alla. Gör som du vill, syftet är att tipsa om böcker eller hur?

I nyligen lästa "Sjöfararna", tredje delen i Diana Gabaldons Outlander-serie, så åker Jamie och Claire båt en hel del. På omslaget till Camilla Läckbergs "Isprinsessan" så finns det en bild på en kvinna i ett badkar, då bokens mordoffer hittas på det sättet - samma bild finns även med på Laura Whitcoms spökhistoria "A Certain Slant of Light". På sommaren så gillar jag att sitta och läsa ut i vår berså och en bok som jag läst sittandes där på parkbänken är en av mina favoritböcker i kategorin ungdom/barnböcker: "Goodnight Mister Tom" i vilken den blyga och hunsade William flyttar ut på landet till den allvarliga Mr Tom för att undfly tyskarnas bombardering (böjde ordet) av London.

2. I fråga 2 vill jag att du berättar om att berätta om en fiktiv karaktär från böckernas värld. För- eller efternamn på B den här veckan.

Kathy Reichs deckare handlar om den amerikanska antropologen Dr Temperance Brennan som hjälper den kanadensiska polisen att lösa brott, oftast tillsammans med Detective Ryan. Den litterära versionen av Dr Brennan skiljer sig dock en hel del från den version som ses i tv-serien Bones. I boken så är Tempe en ensamstående fd. alkoholist, 40+, med en 20-årig dotter från ett tidigare äktenskap, som undervisar på universitetet i Charlotte, jobbar några månader om året i Kanada och bor tillsammans med sin katt. Då bok- och tv-Brennan skiljer sig så pass mycket så ser jag dem som två vitt skilda karaktärer.

Bonus: Anne Boleyn från "Wolf Hall", Elizabeth Bennet från "Pride and Prejudice", Bran Stark från "A Song of Ice and Fire" och Belgarath från "Sagan om Belgarion/Mallorea".

3. Berätta om en bok som innehåller ett bröllop.

Jag försökte och försökte, men kunde inte komma på en bok som innehöll ett bröllop: endast en, "Breaking Dawn", sista Twilightboken. I den så gifter sig Bella med sin Edward, inte för att hon egentligen vill det då hon inte vill bli som sin mamma, som gifte sig och skaffade barn direkt efter high school, utan för att hon vill ha sex med Edward och bli vampyr.

Update: Nu kom jag på en hel massa andra böcker med bröllop. Ganska ironiskt att det alltid blir så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar