tisdag 7 september 2010

Inför Mallorca-resan

Jag har idag varit på biblioteket här i samhället för att försöka hitta lite strand-lit till Mallorca-resan. Jag har ganska höga (och väldigt luddiga) krav på hur en bra strand-lit bok ska vara. Först och främst så ska den vara ett pocket, eller högst häftad, och vara någorlunda lockande - men den får inte vara för bra. Till exempel så skulle jag aldrig kunna läsa "Blonde" på stranden, då jag tror att den är för bra. Å andra sidan så får den inte vara för ointressant eller dålig heller - men den får gärna vara lite... "lätt" (alltså motsatsen till tung).

Ni vet inte hur besviken jag blev. Jag letade igenom alla sektioner av biblioteket och kom ut med FYRA möjliga böcker. Jag lovar; de gillar inte pocket på det där biblioteket. Summan av kardemumman blev detta:

"19 minuter" av Jodi Picoult, som jag gillar och som är engagerande och bra, utan att bli för magiskt bra. Handlar dessutom om skolskjutningar, ett ämne som har intresserat mig (skrev en 35 sidor lång samhällsrapport om Columbine/Virginia Tech/Jokela/Kauhajoki i våras).

"Jungfruns älskare" av Philippa Gregory, mitt hatobjekt efter hennes första Tudorfictionbok "Den andra systern Boleyn" - som fick mig att se rött på grund av smutskastning av min älskade Anne Boleyn. Den här boken handlar om Elizabeth I och jag hoppas verkligen att Philippa kan hålla sig innanför historiens ramar denna gång. Sedan så får hon nog lite hjälp av att jag inte är lika insatt i detaljerna kring Elizabeths liv som jag är i de kring hennes mammas liv.

"Raven's Gate" och "Evil Star" av Anthony Horowitz, två första böckerna i en ungdomsserie vid namn "The Power of Five". Jag älskade Horowitz Alex Rider-böcker när jag var liten, så det är i alla fall lite lovande.

Sedan så har jag ju "Älskade syster" av JCO och "To Kill a Mockingbird" i mitt bokpaket som jag kan ta med mig, dock så tror jag att de är lite för bra. Har även "Slända i bärnsten" av Diana Gabaldon (perfekt strandläsning! Läste "Främlingen" i Thailand, böckerna är lite som Sookie Stackhouse fast på 1700-talet och med skottar istället för vampyrer) och "Percy Jackson and the Lightning Thief" av Rick Riordan på väg hem i ett paket, men på grund av att Adlibris ljög för mig och har hanterat paketet i 4 dagar, istället för 2 dagar som det utlovades, så kommer jag nog inte hinna få dem.

Ska gå igenom mina bokhyllor nu och se vad jag hittar... iPoden ska i alla fall ta och laddas med lite Florence + The Machine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar