lördag 18 september 2010

Percy Jackson and the Lightning Thief av Rick Riordan

(Eller: Boken med så lång titel att den inte fick plats som rubrik i häftet jag skrev utkastet till detta inlägget i.)

Jag hade stora förväntningar på denna bok, tack vare den blurb som jämförde Percy Jackson med Buffy. Tyvärr så kan dessa förväntningar ha strött lite smolk i bägaren.

"Percy Jackson and the Lightning Thief" ("Percy Jackson: Född till hjälte" på svenska) är första boken i Rick Riordans pentalogi och handlar om den unge Percy Jackson, missanpassad och missförstådd, som en dag pulveriserar sin mattelärare under en studieresa och upptäcker att allt inte är som det ska vara. Det visar sig att Percy är en halvgud, son till en människa och en av de grekiska gudarna - som är i högst grad levande och för tillfället håller hov på Manhattan, och sänds till Halfblood Camp, ett sommarläger där halvgudar lär sig det de behöver veta och samtidigt hålls skyddade från diverse onda varelser som vill komma åt dem. Halvgudar är nämligen hjältar. Herkules, Perseus och Jason, ni vet. Trots en säker tillvaro så är inte allt frid och fröjd. Någon har stulit Zeus blixtar och det håller på att bryta ut krig bland gudarna - och ännu värre blir det när Zeus tror att det är Percys pappa som är boven i dramat. Percy och hans vänner, satyren Grover och halvguden Annabeth, ger sig ut på jakt efter åskviggarna... innan det är för sent och ett tredje världskrig bryter ut.

Jag gillade idéen med att ta in den grekiska mytologin i vår värld, men till att börja med så var det något som inte stämde - jag tror att de höga förväntningarna och ett alldeles för högt tempo kan ha varit den felande länken. Under de första 100 sidorna så hade jag svårt att komma in i "världen". Det gick för snabbt fram och jag greppade inte alla regler. Uttryck som "demigods" och "Furies" och mystiska fenomen avslöste varandra, men jag hade ingen livboj att hålla i, ingen riktig tråd - tills det att Percy for ut på sitt mission. Därifrån och framåt så flöt det på riktigt bra och jag började att uppskatta böckerna och speciellt skämten. (En favorit är den då Hades klagar på all extra papersexercis som uppkommit för honom under de senaste 100 åren, med världskrig och allt).

Den oturliga blurben på baksidan beskrev Percy som en blandning av Buffy och Artemis Fowl, men jag kan inte se den likheten. Artemis Fowl, okej, kanske en liten gnutta, men inte Buffy. Däremot så tycker jag att Percy påminner en aning om Harry Potter.

Den 11-åriga Harry och den 12-åriga Percy har många likheter; båda får skulden för mystiska händelser som sker i närheten av dem, båda blir verbalt massakerade och dåligt behandlade av stora män som finns i "hemmet" istället för deras fäder, båda två får veta livsförändrande fakta om sig själva under en storm och sänds iväg för att få en utbildning tillsammans med andra övernaturliga likar. Båda bryr sig om sina vänner och handlar impulsivt och dumdristigt för det de står för. För att inte nämna att jag tycker att Annabeth har lite Hermione i sig och att Grover har lite Ron i sina karaktärsdrag - om inte annat för att Ron ibland betr sig lite som ett får.

Detta var dock inget som störde mig under läsningen, inget som fick mig att haja till och tänka "hm, som i Harry Pitter!", utan det var först efteråt jag började fundera på det och såg likheterna. Och jag säger inte att det är plagiarism, för det är det absolut inte. Man kan ju lika gärna säga att Xander är Ron och att Willow är Hermione, det är ju samma sak där: en lite fårskallig kille och en smart tjej som är närmsta vänner med vår hjälte. Och kolla, där har vi ju en likhet med Buffy.

Percy växte i mina ögon och i slutet av boken så var jag road, angelägen om att läsa vidare och intresserad. Jag kommer helt klart läsa (och mest troligt införskaffa) nästa bok i serien: "Percy Jackson and the Sea of Monsters". Jag ser fram emot skämt om grekisk mytologi, grekiska gudar i vardagliga situationer och en spännande historia. Förhoppningsvis så börjar nästa bok direkt på topp.
Engagemang: 2-4
Porträtt: 3
Handling: 4-5
Spänning: 4
Rolighet: 4
Summa: 3,4 -4 (eller kort och gott: 3,7)

1 kommentar:

  1. Har precis fått hem den boken så ska bli spännande att se vad jag tycker =)

    SvaraRadera