lördag 25 september 2010

Nobelpristagare

Jag hittade den här listan hos Ex Libris Cia. Eftersom jag har läst så otroligt få nobelpristagare så orkar jag inte ens kopiera in hela listan, utan tar bara ut de nobelpristagare jag har läst.

1907 Rudyard Kipling (Storbritannien)
1909 Selma Lagerlöf (Sverige)
1951 Pär Lagerkvist (Sverige)
1954 Ernest Hemingway (USA)
1957 Albert Camus (Frankrike)
1962 John Steinbeck (USA)
1970 Aleksandr Solzjenitsyn (Sovjetunionen)
1996 Wisława Szymborska (Polen)
 2007 Doris Lessing (Storbritannien)      

Aleksandr Solzjenitsyn och Wisława Szymborska kanske inte borde få stå med på listan då jag endast har läst halva "En dag i Ivan Denisovitjs liv" på skolan (vi fick den i ett häfte och så sa vår lärare att om vi blev intresserade så kunde vi låna boken på biblioteket och läsa slutet, han gjorde ofta så med olika böcker) och några av Szymborskas dikter.
Kommer snart att uppdatera listan med Gabriel García Márquez då både "One Hundred Years of Solitude" och "Love in the Time of Cholera" står med på min Adlibrisönskelista. Kommer även att läsa mer av Lagerlöf och Lessing då de har med flera böcker, bland annat Children of Violence-serien, på tidigare nämnda lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar