tisdag 7 september 2010

Olästa tegelstenar

Jag hittade en rolig utmaning hos Glorybox (som i sin tur hittade den hos Fiktiviteter, som i sin tur hittade den hos Bokbabbel). Frågan gäller: vilka olästa tegelstenar ligger överst på "vill-läsa"-listan? Jag bestämde mig för att ta en promenad runt min bokhylla för att se vilka tegelstenar jag har inhandlat genom åren, fast ej läst.

Först, def. tegelsten: Eftersom 400 sidor är den perfekta boklängden för mig så räknar jag böcker med över 600 sidor som tegelstenar - eller böcker som tar enorm plats i bokhyllan. Dock så tänker jag inte kolla upp några sidnummer, så någon under 600 sidor kan slinka med då jag endast använder ögonmått.
  • "Blonde" av Joyce Carol Oates. Har stått i min bokhylla i över tre år nu, orörd. Anledningen till detta är att jag är rädd för dess bra-het, samt inte vill förstöra omslaget då jag tycker att det är så vackert. Någonsin hört något knäppare?
  • "Shantaram" av Gregory David Roberts. Har även den stått och tagit upp plats allt för länge.
  • "Anna Karenina" av Leo Tolstoy.
  • "Det innersta rummet", "När ingen ser", "In the Presence of the Enemy" och "Missing Joseph" av Elizabeth George ser även de riktigt tjocka ut, men det kan bero på att de tre sistnämnda är pocket.
  • "Boktjuven" av Markus Zusak.
  • "The Glass Books of the Dream Eaters" av G.W Dahlquist, som jag nästan hade glömt bort. (Jag glömmer alltid bort att läsa icke-ombloggade böcker, för det finns alltid någon som jag har hört gott om och blivit mer nyfiken på)
  • och sist, men absolut inte minst, "Snö och aska" av Diana Gabaldon, impulsköpt på bokrean för något år sedan. Lär ta en långlånglång tid innan jag läser den då den föregås av 4 andra böcker á la 700-sidor styck.

Dessa böcker kommer snart, vilken dag som helst nu, få sällskap av mina Sherlock Holmes-volymer á la 1088 respektiv 768 sidor. Sedan så är det ju bara att se på min önskelista där bland annat "The Stand" av Stephen King (1168 sidor), "A Game of Thrones" av George R.R. Martin (864 sidor) och "The Passage" av Justin Cronin (768 sidor) finns med i toppen.

7 kommentarer:

  1. En till Anna Karenina alltså! Det kanske ska bli en Tolstoj-höst för oss båda?

    (Blonde är fantastiskt bra men det vet du ju redan)

    SvaraRadera
  2. Du måste läsa "Boktjuven"! Läste den i somras och tyckte att den var riktigt bra! :)

    SvaraRadera
  3. Sara: Det börjar kännas som att det är tid att läsa Anna Karenina. Särskilt som slutet avslöjas titt som tätt i andra böcker, nu senast i American Wife.

    Emma: Jag kanske tar med mig den på flygresan :)

    SvaraRadera
  4. Sara - Eller hur! Det har blivit en av de där böckerna som det nästan känns som att man har läst fast man inte har gjort det. Nu valde jag den som höst-tegelsten som du kanske såg. Så i höst blir det Anna och jag.

    SvaraRadera
  5. Jag hade också tänkt välja Anna Karenina först, men kom på att den nog passar mycket bättre till våren då jag hade tänkt börja med min läsning "på riktigt". Fast det kanske bara är överpositivt tänkande att tro att jag kommer att ha mer tid att läsa då jag börjar på universitetet...

    SvaraRadera
  6. Sara - Mm, det kan bli mycket kurslitteratur som distraherar då. Om du inte ska läsa litt.vet. förstås. Vad ska du plugga?

    SvaraRadera
  7. Tyvärr så ska jag (mest troligt) läsa läkarprogrammet så det lär bli en del kurslitteratur som inte har det minsta att göra med skönlitteratur.

    SvaraRadera