söndag 14 november 2010

Halvvägsrapport: Dexter säsong 2

Nu har jag sett de sex första avsnitten av andra säsongen av Dexter och de håller nästan samma klass som första säsongen, men det finns en sak som tynger ner serien lite.

Dexter och Debra är precis lika bra som i första säsongen. Jag gillar Dexters sarkastiska inre röst och tycker att det är intressant att se en mer mänsklig och pressad version av Dexter. Jag gillar även hur han, för att undvika att bli avslöjad, snärjer sig in i allt mer komplicerade lögner. Dock så har jag ett stort problem med NA-delen av handlingen: Lila. Det känns som att det blir lite för mycket. Utöver Doakesproblemet, att FBI är the Bay Harbor Butcher (a.k.a Dexter) på spåren och att han måste ljuga för Rita - så har han nu även Lila att dras med och kärlekstriangeln och hur jag än försöker så kan jag inte gilla henne.
Det känns som att hennes dialekt bara är ett stilknep för att få henne ännu mer unik och quirky, att hon är en fri själ et cetera et cetera, och jag tål henne inte. Mest för att jag inte känner att hon tillför någonting. Handlingen behöver inte ett svartsjukedrama också. Plus att hon bara känns överlägsen.
Mer tid åt Debra och mindre åt Lila, please.


Spoiler för säsong 1 och 2
En sak som jag har börjat fundera över är om seriens författare har börjat att förändra tidigare detaljer för att de ska passa en helt ny personstory. När man först fick reda på Dexters mammas öde så visades det att hon blev mördad tillsammans med tre andra personer, på grund av att de stal från kokainet, men nu så har de ändrat det till att hon blev mördad på grund av att hon lämnade ut information till Harry Morgan. Jag får det inte att gå ihop: mördades Laura Moser tillsammans med de övriga tre personerna, fast på grund av att hon pratade med polisen istället för kokainstöld, eller har de helt glömt bort de övriga tre offren? För det finns inte en chans att en hel container skulle kunna bli blodfylld om bara en person mördades.

Vad jag tror kommer att hända i säsong 2:
Jag tror att det kommer att avslöjas att Harry Morgan är Dexters biologiska far trots allt. Det skulle ju ge en logisk förklaring till varför han bara räddade Dexter från containern och lät Brian Moser sitta kvar där inne i blodet med sin mors kroppsdelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar