måndag 29 november 2010

Kostymdramagasm

Det finns två saker jag älskar och som oftast kombineras (och ger mig dubbelt lyckorus): fantasy och kostymfilmer. Gissa då min glädje då jag satt på CDON och kollade runt och helt plötsligt fick mina ögon öppnade och insåg hur många fantasy- och/eller historiska drama-tv-serier det finns där ute? Tv-serier som jag inte sett ett enda avsnitt av?

Vi har BBCs Merlin, som just nu är inne på sin tredje säsong. Jag har hört att det är lite B-klass ibland, men Arthurmyterna kan väl ändå inte bli dåliga? De är ju som gjorda för att såpoperafieras. Trailer här.

BBC har ju även Robin Hood och bara genom att kolla på olika trailers och fan videos så ser jag att jag kommer att älska att hata Guy of Gisbourne. Ett minus med serien är att jag har hört att den har en sned kvinnobild och lite Edward-syndrom. Trailer här.

Om man går till historiesidan så har vi ju The Tudors, som jag tänkte beställa hem med sedan bestämde mig att köpa på samlarbox när jag är i London. Det här är en serie som jag kan älska (jag gillar Natalie Dormers Anne, gillar att hon verkar få vara mänsklig), men som även kan falla platt om den går in på för många stereotyper. Min favorittrailer här.

Till våren så börjar även en ny serie av Michael Hirst, skaparen bakom the Tudors. Denna gång utspelar det sig i Italien och det är the Borgias som serien handlar om. Jag vet ytterst lite om the Borgias, vet mest att Rodrigo Borgia blev påve och kanske inte var Guds frommaste lamm, men det ser ut att bli intressant och dramatiskt. Trailer här.

På tal om Italien och Rom så finns ju även Rome, som jag har hört är underbart bra och länge velat se, och Spartacus: Blood and Sand, som går på TV6 för tillfället.

På TV6 går ju även Legend of the Seeker, en serie jag bara har sett första avsnittet av och ärligt talat inte blev så imponerad av (jag gillade inte all slowmotion). Men den kanske tar sig? Om inte annat så har jag hört och sett att den innehåller tjejer som slåss med svärd - en hel del! - och jag gillar tjejer med svärd.

Snart så kommer ju även Pillar of the Earth och A Clash of Kings snart ut, men jag vill inte se någon av dem utan att ha läst boken först.

Har ni sett någon av tidigare nämnda serier och vad tyckte ni? Vilka ska jag se först, vilka kan jag spara till nödfall och vilka kan jag skippa helt? Har jag glömt någon bra historisk/kostymdrama/fantasyserie?

3 kommentarer:

  1. Har inte sett övriga, men Merlin och Robin Hood är favoriter!

    Älskar Merlin, det är bara så bra och jag gillar både storyn och skådespelarna. Det roliga med den är att man vet hur det kommer att sluta (eller ja, om man kännner till Arthurmyten), och därför är det så kul att följa vad som får karaktärerna att bli de de kommer att bli! :D

    Sedan är Robin Hood också väldigt bra (fast tredje säsongen var inte ens hälften lika bra som de två första), och vet inte riktigt om jag håller med om att kvinnosynen är sned. Kanske lite, men samtidigt är det här den första Robin Hood-version som jag har sett där Marion är Robins like på att slåss och skjuta båge.

    SvaraRadera
  2. Jag kanske har fått det om bakfoten :) Jag vet bara att läste ett inlägg om Robin Hood på en annan blogg där de inte gillade hur vissa av männen uttryckte sig till kvinnor. Fast på ett sätt så känns det som att Guy of Gisbourne och Robin (som var de som nämndes) inte direkt är vana med kvinnor som slåss...

    Jag ska se om jag hittar någon av serierna i London när jag ska dit till helgen :) Det är typ alltid sale på TV-avdelningen på Harvard vid jultid!

    SvaraRadera
  3. Tja, jag vet inte riktigt. Kan bloggaren nyligen ha sett säsong tre? För där är det mycket sämre. Dock var det även länge sedan jag såg säsong ett, men säsong två är det i alla fall inget som helst fel på! Annars tycker jag att det är en charmig och bra serie som jag rekommenderar! :)

    Åh, London! Så avundsjuk jag blir! Ha det så bra och njut av julskyltningar och annat mys även för mig! :D

    SvaraRadera