lördag 13 november 2010

Rabiatrant

Jag och "Wolf Hall" har kommit  lite på kant med varandra, men det går nog snabbt över. Bara lite kärleksgnabb, så där som kärlekspar kan ha ibland: om vem som har rätt och vem som har fel. I detta fall så handlar det mest om hela "Är Henry Carey son till Henry VIII?" och "Var Anne en bitch för att hon tog "the wardship" av sin brorson?". Två av alla saker som jag har emot "Den andra systern Boleyn" är att den svarar ja på alla dessa frågor och nu så verkar även "Wolf Hall" göra det och det har satt en liten fnurra på tråden. Hilary Mantel säger ja och jag säger nej och jag gillar inte meningskiljaktigheter.

Här fanns det förut en lååång rant om varför jag har rätt och alla andra (Mantel och Philippa Gregory, främst) har fel, men jag deletade den efter mycket eftertanke. Man kan inte få allt - och det finns ju trots allt inga bevis så jag kan ju ha fel. (Fast jag tror inte det, då mina historiska bevis är starkare i mina ögon än andra sidans).

Nu när jag har fått raljerat lite här så ska jag återgå till "Wolf Hall". Jag känner mig redan på bättre humör. Jag tror att vi kommer att klara det här så bra så. Jag älskar boken alldeles för mycket för att låta det här förstöra något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar