tisdag 9 november 2010

You should never mess with the Tudors

Nu så ska jag gå ut på en promenad och senare så ska jag börja att läsa "Wolf Hall". Efter många om och men så har jag bestämt mig för att börja läsa romanen nu och ha "Jag dödar" som "lättare" läsning under stunder då jag inte är nog koncentrerad. Först så hade jag tänkt att ta och läsa om slutet på "The Life and Death of Anne Boleyn: The Most Happy", då jag läste den under studentveckan och ärligt talat så är vissa detaljer lite fuzzy (en kombination av lite tid och alkohol, I guess) och helst av allt så skulle jag vilja kunna vara historiepetig när jag läser "Wolf Hall", men jag bestämde mig för att det får vänta. Jag kan ju gå andra vägen runt - att läsa om "Death"-delen av Anne Boleynbiografin och checka av vad som även fanns med i romanen.

Detta är vad jag ser fram emot, bland annat:




Uppdatering: Har hitills läst 22 sidor och skulle gärna läsa mer, men jag börjar tidigttidigt imorgon (ska stiga upp ur sängen 05.45) så jag måste sova. Blev riktigt lättad när jag såg att jag redan känner igen stora delar av persongalleriet, så jag tror att den delen i alla fall kommer att bli piece-of-cake... om de nu inte börjar att använda titlar på folk, det är där det svåra börjar. Inga Duke of Suffolk eller Norfolk eller Earl of Northumberland här inte, tack! Jag håller tummarna för att Mantel istället använder deras namn; Charles Brandon, Thomas Howard, Henry Percy.

2 kommentarer:

  1. Annars kan du alltid använda det praktiska personregistret! :)

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen praktiskt uppdelat! :)

    SvaraRadera