lördag 21 maj 2011

5 tv-serier

Jag hade lite att göra och hittade den här listan på TV-town så jag lånade den.

Först och främst: Välj dina 5 favorit Tv-serier.
För enkelhetens skull så väljer jag de serier jag har här i Umeå - så lite tankeverksamhet som möjligt från mitt håll alltså.

1. Buffy the Vampire Slayer
2. Veronica Mars
3. True Blood
4. Bones
5. Supernatural


Vem är din favoritkaraktär i nr 2? (Veronica Mars)
Veronica är min favorit, för att hon är rolig och awesome och är sårbar och stark på samma gång. Näst på tur kommer nog Logan... eller kanske Lamb... eller Mac... eller Dick... eller.

Vem gillar du minst i nr 1? (Buffy)
Adam från säsong fyra eller Kennedy från säsong sju. Vid närmare eftertanke så tror jag att det är Kennedy. Hon är bara gnällig och jobbig.

Ditt favoritavsnitt från nr 4? (Bones)
Det är nog "Aliens in the Spaceship" från andra säsongen där vi för första gången får möta seriemördaren the Gravedigger. Jag ska inte spoila något, men det är riktigt känslosamt, samtidigt som Brennan och Hodgins är på topp och visar att hur hopplöst läget än är så ska inte seriemördare underskatta högintelligenta forskare.

Vilken är din favoritsäsong av nr 5? (Supernatural)
Den andra säsongen är min absoluta favorit. Tror jag... eller slutet av den första. Nej, det får nog bli den andra ändå.

Favoritpar i nr 3? (True Blood)
Inte är det då Sookie och Bill i alla fall. Jag gillar Hoyt och Jessica mest tror jag. Dels för att de är ett av de få par jag kommer ihåg från tv-serien. Jag har svårt att hålla ihop vad som hänt i bokserien och vad som hänt i tv-serien i relationsväg. Ett annat par som jag älskade var Steve och Sarah Newlin!

Ett par som du inte klarar av i nr 2? (Veronica Mars)
Veronica och Duncan - eller ännu värre: Logan och Parker.

Hur länge har du kollat på nr 1? (Buffy)
Jag brukade så Buffy när jag kom hem från skolan på sent mellanstadie/högstadiet (kommer inte riktigt ihåg när det var, kan ha varit mellan årskurs 5-8 ungefär) och när jag gick tvåan på gymnasiet så köpte jag alla DVD-boxarna och fick mig en ordentlig genomgång av serien.

Hur blev du intresserad av nr 3? (True Blood)
Jag hade läst böckerna och ville då se tv-serien. Detta var under min största vampyrperiod dessutom.

Favoritskådespelare i nr 4? (Bones)
Emily Deschanel som spelar Dr Brennan.

Vilken serie gillar du mest mellan 1, 2 eller 5? (Buffy, Veronica Mars och Supernatural)
Gah, svårt! Men det måste bli Buffy. Det är den serie som ligger mig närmast om hjärtat av de där tre och den jämnaste. Trots att fjärde säsongen inte är den bästa, så är ändå de sex övriga säsongerna underbara. Plus att fjärde säsongen har några riktigt bra avsnitt som liksom väger upp alla dåliga.

Vilken serie har du sett mest avsnitt ifrån mellan 1 och 3? (Buffy och True Blood)
Buffy! Då den serien har 144 avsnitt och True Blood bara är uppe i 30 st hittills (av vilka jag har sett 20) så är det lätt matematik.

Om du kunde bli en av människorna från nr 4 vem skulle de vara? (Bones)
Förlåt, nu tjatar jag, men Dr Brennan. För jag skulle också vilja vara så där bossig, smart och självständig som hon är. För att inte tala om hur mycket enklare min utbildning skulle gå - speciellt nästa termin då vi ska lära oss alla ben, leder och muskler.

Skulle 3 och 4 fungera att slås ihop? (True Blood och Bones)
Nja... jag skulle inte tro det. Om nu inte Booth visar sig vara Angel, fast undercover typ. (Red:s anmk: båda spelas av David Boreanaz) Däremot så tror jag att Buffy, True Blood och Supernatural lätt skulle kunna slås samman i ett avsnitt. Vampyrer, vampyrdödare och monsterjägare.

Sätt ihop två karaktärer i nr 1 som skulle kunna bli ett helt okej par. (Buffy)
Jag har alltid velat se Giles tillsammans med Joyce Summers, sedan avsnittet då de, under en förbannelse som gjorde att alla vuxna blev som tonåringar igen, hade en liten romans.

Har nr 5 inspirerat dig? (Supernatural)
Nja, jag vet inte. De har ibland gett mig nya saker att vara rädd för - och sätt att låtsas som att jag inte behöver vara mörkrädd. Jag sov faktiskt med salt bredvid sängen en gång när jag var jättejättemörkrädd (för en annan anledning, men salt kändes som betryggande på något sätt).

Vilken serie mellan 3 och 5 har det bästa castet? (True Blood och Supernatural)
Om man ser till castet i Supernatural så har de ju väldigt få huvudroller. I första säsongerna så hade de ju bara Sam & Dean, men sedan dess så har det ju kommit en del karaktärer som har fått vara med lite mer: Bobby, Castiel, Ruby osv. True Blood har ju en hel uppsjö av intressanta karaktärer med duktiga skådespelare (älskar Terry, Lafayette och Pam av de mindre sedda karaktärerna t.ex.). Så det blir nog en tie. Eller så säger vi Supernatural för att de har Jensen. Jared är däremot inte det skarpaste ljuset i julgranen.


Jag ändrar mig. Hur kunde jag låta Jensen väga upp alla underbara karaktärer och skådespelare som finns i True Blood? Ett ihopplock av karaktärer som är värda att nämnas: Jason Stackhouse, Terry Bellefleur, Andy Bellefleur, Arlene, Hoyt Fortenberry, Jessica, Pam, Lafayette och såklart Eric.

Vilken serie mellan 2 & 4 har den bästa intro musiken? (Veronica Mars och Bones)
Veronica Mars har helt klart det bästa introt. We Used to Be Friends med The Dandy Warhols är ju jättebra och om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte hur introt till Bones går. Jag kommer ihåg hur bilderna ser ut och att det är något instrumentalt, men jag kommer inte ihåg hur det låter. (Fast bäst intro av alla serier jag har nämnt har ändå True Blood!)

5 kommentarer:

  1. sv: haha självklart inte! det är bara roligt:)
    Bara kul att läsa andras. Vi gillar ju nog ungefär samma fast jag skulle väl inte välja bones som favorit kanske, sen har jag aldrig fastnat för supernatural:) Men älskar Buffy, veronica mars och True Blood t.ex :)

    SvaraRadera
  2. Leder, skelett och muskler är bara att nöta nöta nöta nöta nöta tills det sitter. Sedan blir man ständigt påmind om det eftersom man måste använda det hela tiden i utbildningen. Jag älskar att förstå vilka ben de snackar om på Bones!

    SvaraRadera
  3. Petra: Jag har lite svårt att välja mina favoriter, för det finns så olika saker jag uppskattar med tv-serier. De där som nämns är de tv-serier som jag har köpt och sett/tagit med mig när jag flyttade till mitt studentrum :) Fast jag räknar alla som mina favoriter, i alla fall topp10. Buffy och Veronica Mars är nog mina absoluta favoriter.

    Hanna: Vi har gått igenom namnen på de större benen och musklerna redan, men gissar att det vi knappt har snuddat på allting. Blir att nöta in dem till hösten. Jag gillar också det! När jag såg första avsnittet så hade vi precis gått igenom alla större ben - samt riktningsorden (distalis, caudalis, cranialis, lateralis etc.) så jag kände mig riktigt duktig :)

    SvaraRadera
  4. sv: ja jag håller med! hon var rolig:) tyckte det var roligt när hon hade gjort sönder sin assitents buffy klocka! haha
    Jo men detta får man fortsätta att kolla på faktiskt:)

    SvaraRadera
  5. falls ich nicht wirklich, wie Buffy im Vergleich zu Supernatural, gegenüber denen, die es noch nicht Veronica Mars and Bones zu sehen sind.

    SvaraRadera