lördag 28 maj 2011

Sommarläsning

Vid den här tiden på året så börjar det dyka upp inlägg om sommarläsning på de flesta bloggarna och jag tänkte inte ge mig in i leken - hade jag tänkt i alla fall.

Jag vet aldrig hur mycket lästid jag kommer att få på sommaren, så jag vill inte planera in allt för mycket utan vill kunna vara lite spontan och läsa vad jag känner för just då. Så jag tänkte att "i år ska jag inte lägga upp några mål alls under sommaren!"... och fem minuter senare kom jag på att en stor del av alla mina olästa böcker står i mina bokhyllor här i Umeå. Ooops.

Det kan bli svårt att få upp alla 40-45 böcker som jag tror mig möjligtvis vilja läsa i sommar, särskilt som jag har en överfull bokhylla där hemma där pocketböckerna har börjat staplas på varandra... i dubbla rader. Vad tänkte jag egentligen när jag flyttade ner en sådan stor del av böckerna hit? Jag har ju inte haft tid att läsa alla - långt ifrån.

När jag flyttade hit så hade jag tänkt ta med mig de lästa böckerna hem och byta ut dem mot nya olästa böcker när jag åker hem hit (både Umeå och Norrbotten går numera under benämningen hem), men nu så blir det ju svårt. Så det är listdags. Nu ska det bestämmas vilka böcker jag måste ha med mig och vilka som jag får hålla mig från att vilja läsa i sommar.

Det blir en svår uppgift att sålla bland alla dessa böcker och försöka få ner dem i en kartong - tillsammans med min kläder. Nu när jag tänker efter... borde jag inte ta hem mina Buffysäsonger också? Tänk om jag vill se på Buffy under mina tre månader hemma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar