lördag 21 maj 2011

From Dead to Worse av Charlaine Harris (2009)

Jag har verkligen kommit in i Sookie Stackhouse-böckerna nu och jag har börjat undra om de någonsin var så här bra tidigare. Det är mycket som det har blivit nedskärt på - och de känns mycket mer genomtänkt upplagda nu. Mycket av allt det där röriga, alla attacker och mystiska händelser har blivit nedskärda till en mer lättöverkomlig dos - inte för lite, men inte heller för mycket. Lagom för att man ska komma ihåg det och för att det ska bli spännande varje gång något händer. 
I "From Dead to Worse" (ej på svenska) är det uppror i både varulvssamhället och vampyrsamhället i Louisiana. Sookie försöker att hålla sig utanför det då hon har annat att tänka på: Sandra Pelt försöker än en gång göra livet surt för henne och utöver det så har hon precis fått kontakt med en annorlunda släkting. Men som Sookie har upptäckt så många gånger tidigare: det övernaturliga samhället är inte det lättaste att hålla sig borta från och utan att hon riktigt vet hur hon hamnade där så är hon än en gång mitt i smeten. 


Det mesta som jag har att säga har jag sagt antingen här ovanför eller i förra recensionen, men jag har lite få saker att fylla på med. Dels över hur lite sex det var i den här boken - samt i den förra. Det känns som att böckerna har blivit lite mindre tantsnusk - och lite mindre våldsamma. Sookie blir inte svårt skadad i vart och varannat kapitel längre, utan det är som... mindre. Lite mer verklighetstroget liksom. Kanske så har Charlaine Harris fått klagomål på att hennes böcker innehöll för mycket sex och att Sookie råkade ut för alldeles för mycket våld, eller så har hon bara skurit ned på det lite till förmån för annat.
Och jag gillar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar