onsdag 2 mars 2011

Läsrapport februari

Imorgon så har jag min första universitetsdugga. Och jag har panik. Riktig panik. För jag insåg igår att jag inte alls kan så mycket som jag trodde att jag kan och att jag har pluggat på helt fel sätt under de första fyra veckorna så att jag nu har jättejättemycket att ta igen då jag måste skriva sammanfattningar av allting för att förstå något. Så det blir extra mycket arbete för mig nu, men förhoppningsvis så lär jag mig något medan jag sitter och skriver mina sammanfattningar. Som tur är så är det en muntlig dugga i grupp - där gruppen får en timme på sig att diskutera igenom frågorna innan och där man endast behöver svara någorlunda rätt på en fråga sen för att bli godkänd, men ändå. Den del av mig som lider av gravt duktig flicka-syndrom kommer att dö en plågsam död imorgon (och mest troligt gråta bittert efteråt) om hon känner att de andra kan mer än vad hon kan.
Hädanefter ska jag ALLTID skriva sammanfattningar medan vi jobbar med kapitlet - så att inte samma sak upprepas inför tentan i juni.

Jag har suttit med proteinstrukturer som sällskap sedan kl 8 i morse, så nu har jag lunchrast och unnar mig en Billys Hawaii (jag hann inte göra middag igår, för det var ungefär vid den tidpunkten som jag insåg att jag låg efter). "Mums".

Läsrapport februari:
"Sjöfararna" av Diana Gabaldon
"Kryptan" av Kate Mosse
"Four to Score" av Janet Evanovich
"The Importance of Being Earnest" av Oscar Wilde
(samt 300 sidor ur "The Crimson Petal and the White" av Michel Faber)

Antal böcker på engelska: 2
Antal novellsamlingar: 0
Antal ungdomsböcker: 0
Antal graphic novels: 0 (men snart så!)
Antal deckare: 0,5 - om man nu kan räkna Evanovich som deckarförfattare. Deckarfluff isåfall.
Antal tegelstenar: 1. Eftersom "Sjöfararna" är 1000+ i pocketversion så kan jag nog tryggt säga att jag har läst en tegelsten.
Sammanlagt antal: Fyra. Vilket inte direkt är en imponerande siffra, men om man jämför med februari förra året då jag läste noll böcker och även tar med mina studier i beräkningen så är jag ändå nöjd.


Jag hoppar över månadens bästa/sämsta osv. då jag tycker att alla böckerna var ganska... homogena. Det var ingen som stack ut särskilt mycket, varken genom att vara riktigt bra eller fruktansvärt dålig. Oscar Wilde får isåfall priset som bäst i februari.

2 kommentarer:

  1. Tänkte lugna dig lite. Allting kommer att gå hur bra som helst. Och det är inte hela världen om man inte är bäst, särskilt i början när allting är nytt.
    Dessutom är jag imponerad över att du ändå har hunnit med så pass många böcker. När jag är inne i hårda pluggtider hinner jag knappt läsa alls. Så jag applåderar dig och önskar lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för de kloka orden :) Det gick bra på duggan idag, så nu känns allt mycket lättare.

    SvaraRadera