lördag 26 mars 2011

Topp3: One True Pairings

Jag har nu under Earth Hour-tiden suttit och kollat på en massa fanvideos på youtube, mest pairingvideos där folk visar upp sina favoritpar ur olika tv-serier och med kommentarer så som "ooooh my goood, they are so meant for each other!" och "actually, i dont think X should be with Y, everyone can see that Z is soooo much better for her". Detta fick mig att tänka... och börja göra upp listor. Och söka bilder och videoklipp på mina egna OTPs.

OTP står för One True Pairing och wikipedia förklarar begreppet så här: One true pairing is a term used by fans to indicate their favorite pairing in a particular fandom. It can refer to a canon couple or two other characters that the fan would like to see in a romantic relationship.
Alla mina OTPs har en sak gemensamt - jag klarar oftast bara av den pairingen, vilket betyder att direkt någon av karaktärerna är i ett förhållande med en annan karaktär så får jag klåda - hur sött det förhållandet än är.

Det som var svårt när jag gjorde den här listan var vart gränsen skulle dras. Jag satt och stirrade på ett Word-dokument fullt med pairings, men de flesta av dem skulle jag inte kalla för OTPs. Jag menar: jag älskar Xander/Anya, men samtidigt så gillar Xander/Cordelia och njuter av att se de scenerna också. (Fast om jag måste OTPa någon av dem så blir det Xander/Anya). Ni kommer nog att märka att Buffy är helt frånvarande från den här listan och det beror på att jag gillar i stort sätt alla par i den serien - förutom mina två hatpairings: Buffy/Riley och Willow/Kennedy.

1. Lo/Ve - Logan Echolls och Veronica Mars i Veronica Mars.

Motivering: Om Logan Echolls skulle vara verklig så skulle jag nog inte vilja vara tillsammans med honom, men det hindrar mig inte från att ständigt försöka bussa Veronica på honom. Jag menar - varför går de omkring 90 % av serien och är åtskilda från varandra? Kan de inte se hur bra de passar ihop!? Det brukar ge mig små irritationsattacker ibland, särskilt när de står i skolkorridoren och tittar längtansfullt på varandra - men inte gör något åt saken! Inte blir det bättre av att Veronicas andra pojkvänner bara känns fel och färglösa. Nej, Logan är inte perfekt, men vem kan klandra honom för att vara en dum klumpeduns som aldrig tänker efter innan han gör något? Finns det något i hans liv som inte är ett rent helvete?
Jag har förresten kommit på att min pojkvän är lite lik Logan ibland - utseendemässigt alltså.

Hinder: Duncan, Piz, Hannah, Kendall Casablancas, Logans dumhet.
Min lösning: I mitt huvud så slutar serien på ett heelt annat sätt. Ska inte spoila något, men kan säga att jag tolkar matsalsscenen på mitt sätt.

Jag tänkte ta och klistra in en bild på paret i fråga, men ångrade mig då jag hittade den perfekta videon.



2. Literati - Rory Gilmore och Jess Mariano i Gilmore Girls
Motivering: Jess Mariano är lite som Logan Echolls, men istället för att bete sig som en rik, bortskämd 09er, så är Jess bara allmänt... bitsk. På pappret verkar inte Jess vara någon drömkille - men om man tar med i beräkningen att han faktiskt beter sig mänskligt mot Rory och kan sätta ihop mer meningar som består av mer än 10 bokstäver i hennes närhet, så blir han lite mer attraktiv. Nämnde jag att han även älskar att läsa?
Jag tycker att det finns en kemi mellan Jess och Rory som inte finns i någon av hennes andra förhållanden - vem vet, kanske det beror på att Alexis Bledel och Milo Ventimiglia var tillsammans under tiden som serien spelades in.

Hinder: Dean, Logan, Lorelai, Jess oförmåga att göra sina läxor trots att han är smart.
Min lösning: I mitt huvud så träffar Jess och Rory varandra i Philadelphia när hon är där och övervakar Obamas valturné.


3. Fred Burkle och Wesley Wyndham-Pryce i Angel
Motivering: Jag har aldrig i hela mitt liv varit så arg på Joss Whedon som jag var under alla de där Angel-säsongerna som Fred var med i och där hon och Wesley aldrig blev ett par. Jag menar: vad såg hon i Gunn egentligen? Wesley och Fred är nog min favoritpairing i hela Whedonverse, så det var ju synd att Joss Whedon skulle vara Joss Whedon och älska att slå sönder fansens drömmar om lyckliga slut för sina karaktärer. (Dock så gillade jag Lilah också, men hon räknas inte).

Hinder: Gunn och så Joss Whedons sadism.
Min lösning: Äh, slutet är bra som det är. Sorgligt som bara den though.

Vilka är era one true pairings?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar