fredag 11 mars 2011

När allting inte går som på spår*

Jag höll på att ge mig själv en aneurysm när jag nyss satt och såg på På spåret och en fråga om Londons tunnelbanesystem dök upp. Jag, som har en karta över Londons tunnelbana upptejpad på anslagstavlan i mitt flickrum och som har spenderat så mycket tid på olika tunnelbanelinjer stirrandes på den där kartan, höll på att bli galen över att jag inte kunde komma på vad den där jädra gula linjen heter!
Jag satt och rabblade, högt för mig själv, som en galning och hann nog gå igenom alla andra linjer, förutom den gula Circle line. Smakprov på hur det lät:
"Bakerloo är brun, Victoria är ljusblå... Piccadilly... nej, Piccadilly är ju blå. Hammersmith och City!? Nej ROSA! District? Waterloo & City? Metropolitan? Northern? Aaaaaaaaargh!!!! Baker line - det måste vara Baker line! (Här kom jag på att det inte finns något som heter Baker line utan att jag tänkte på Central line - som till mitt försvar faktiskt går förbi Baker Street - och den är ju röd)".
Jag tror att jag hann rabbla upp alla tunnelbanelinjer FÖRUTOM Circle line.
(Update: Jag missade även East London och DLR, men de åker eller korsar man ju aldrig)

Sådär är jag alltid. Jag älskar frågesporter, men jag deltar på egen risk. För det är det jag gör när jag sitter och kollar på frågesport på TV - jag deltar. Helst så ska jag ha svarat innan de på TV och om jag inte svarar rätt så blir jag sur. Här för någon dag sedan så satt jag och såg på Vem vet mest och skrev ner varje rätt och fel svar jag hade på frågorna. Det blev ganska 50-50, men mitt mål är att någon gång få kanske 75 % rätt och endast 25 % fel. Och vi ska inte tala om hur jag blir när det är riktiga tävlingar på gång...

Jag skulle vilja ha ett specialanpassat frågesportsspel, typ Trivial Pursuit Sara Edition, med frågor som handlar om sådant som jag tycker är intressant (och kan). Europeisk historia (helst mycket engelsk och om kungligheter), geografi, litteratur, film och tv-serier skulle vara bra ämnen. Kanske medicin eller om kroppen. Det skulle vara roligt.

* En liten ordlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar