måndag 14 mars 2011

Percy Jackson and the Sea of Monsters av Rick Riordan (2006)


När jag skriver det här så är jag riiiiktigt irriterad. Jag hade skrivit klart hela inlägget och skulle bara ta bort en liten rad från slutet. Så trycker jag på delete och HELA inlägget försvinner. Det var inte uppskattat kan jag säga er.

Jag kan börja med en fundering om boktiteln. I och på min upplaga så står det att boken heter "Percy Jackson and the Sea of Monsters", medan det på andra upplagor, wikipedia och Adlibris står att boken heter "Sea of Monsters. Varför måste det vara så förvirrande? Kan det vara så att en är en US-edition och en är en UK-edition och att det är därför det skiljer sig? Jag vill inte så gärna använda fel boktitel. Det skulle vara pinsamt. För enkelhetens skull använder jag härefter "Sea of Monsters", då det är kortare.

"Sea of Monsters" (Percy Jackson och monsterhavet) är andra boken i Rick Riordans bokserie om den unga halvguden Percy. När boken börjar så närmar sig sommarlovet och Percy har lyckats hålla sig från trubbel i ett helt skolår. För första gången så har han inte blivit utkastad och han har lyckats skaffa en vän, om än en konstig vän. Allt går som på räls - tills examensdagen kommer och monster bryter sig in i gymnastiksalen och försöker döda Percy och hans klasskompisar. Percy tar sin tillflykt till det magiskt skyddade sommarlägret Camp Half-Blood, bara för att upptäcka att även det är under attack. De mytologiska monsterna har hittat ett sätt att ta sig igenom lägrets skyddsvallar och nu är det upp till Percy och hans vän Annabeth att skydda lägret. Tillsammans ger de sig av för att leta rätt på det gyllene skinnet, det enda som kan rädda lägret, och deras försvunna vän Grover.

Här under hade jag tidigare skrivit en lång utvikning om vad jag tyckte om boken. Nu, när jag ska skriva det för andra gången, så kommer jag inte ihåg hälften av vad jag skrev. När jag var på Mallorca med mamma i höstas så läste jag första boken i serien, "Percy Jackson and the Lightning Thief", och var då väldigt kluven till vad jag tyckte om boken. Å ena sidan så gillade jag sättet som gudarna och monsterna från den gamla grekiska mytologin hade omformats för att passa in i vår tid, men å andra sidan så tyckte jag att något saknades. Det emotionella mellan-fluffet. Det är väldigt pang på. Det är actionscen, mellanspel som mest går ut på att de pratar om hur i stor fara de är, vad som just hände och vad de ska göra näst, följt av ny actionscen. Det finns helt klart en tjusning i det hela - och jag säger inte att alla böcker måste ha långa scener där karaktärernas känslor granskas, men jag skulle gärna vilja ha ett mellanting.

Det här känns väldigt, väldigt dumt, men på något vis så har jag mer och mer under läsningen börjat jämföra Percy Jackson-serien med Harry Potter - vilket är dumt då de, trots att de båda handlar om unga pojkar med magiska krafter, är väldigt olika serier. Harry Potter handlar ju mer om hans skolgång, hans försök att passa in i trollkarlsvärlden och hur Voldemort gång på gång återuppstår på olika sätt och måste stoppas av Harry - egentligen så är det ju oftast bara de 4-5 sista kapitlen i HP-böckerna som är actionsfyllda, medan Percy Jackson-serien mer går ut på att Percy försöker att undanfly diverse monster. Där ser man ju en skillnad: varför HP innehåller mer "emotionellt mellan-fluff" än vad PJ gör, men det betyder inte att jag slutar att sakna det där fluffet.

Jag skulle helt enkelt vilja veta mer vad Percy tänker och känner, lite djupare, så att jag får ett band till honom och förstår honom. Nu så känns han lite väl... 2D. Jag vill att karaktärerna ska utvecklas mer och bli mer 3D för mig. Kanske händer längre fram i serien.

För jag kommer helt klart att läsa nästa bok, "[Percy Jackson and] The Titan's Curse" det vet jag redan nu, för trots att jag inte blir helt nöjd av läsningen så känns det inte som att jag kan överge Percy mitt i. Jag måste ju få reda på om han klarar sina uppdrag och vad profetian om honom egentligen betyder.

Karaktärer: 3
Spänning: 3
Språk: 3
Handling: 3
Engagemang: 3
Summa: 3


(Aaargh! Nu när jag precis har skrivit klart det här inlägget så upptäcker jag att det finns en ångra-knapp uppe i hörnet! Om jag bara hade tryckt på den lite tidigare så hade ju hela mitt inlägg funnits kvar!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar