söndag 26 december 2010

Bokbabbels söndagsenkät supreme, del I

Jag är lite efter i enkätvärlden, men här är mitt svar på Bokbabbels söndagsenkät.

1. Favoritbok i barndomen?
En av mina absoluta favoritböcker som barn var "Tillbaka till Pompeji" (och helt plötsligt så slår det mig hur otroligt konstigt Pompeji låter...) av Kim M Kimselius. Jag fick boken som ingångspremie när jag gick med i Läslusen. Det är första delen i en serie som i dagarna är uppe i 8-9 böcker, men jag fick aldrig möjlighet att fortsätta på serien då andra delen, "Jag är ingen häxa", var slutsåld, i alla fall enligt Läslusen.

2. Vad läser du just nu?
"Catching Fire" av Suzanne Collins som primärläsning och sedan "Stolthet och fördom och zombies" av Jane Austen & Seth Grahame-Smith som kvällsläsning (jag kan inte läsa Catching Fire innan sängdags, för då slutar jag aldrig) och "Jag dödar" av Giorgio Falletti som jobbläsning.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Det var länge sedan jag var på biblioteket.

4. Dålig bokvana?
Att köpa alldeles för många böcker, trots att jag varken har plats för dem eller tid att läsa dem. (Enligt mina beräkningar har jag ca 100 olästa böcker i hemmet för tillfället).

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ingenting.

6. Har du en läsplatta?
Nej, och tänker inte köpa en. Pappersböcker är så mycket bättre, om än mindre miljövänligt.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag föredrar egentligen att läsa endast en bok åt gången, men det blir oftast att jag läser flera böcker på en gång. Det beror oftast på att jag inte tycker att boken jag håller på med passar i ett annat tillfälle och att jag då börjar på en ny.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag tror att det enda som har ändrats är att jag inte läser flera böcker av samma författare efter varandra. Förut så läste jag ofta en serie på 4-5 böcker i rad, men nu blandar jag lite bättre. Dock så tror jag att det kan bero på mycket annat än bloggandet, till exempel att jag upptäckte fler genrer och att jag började läsa mer "vuxenböcker".
Jag började ju blogga i årkurs 9 och innan det så läste jag mest fantasyserier och då jag läste jag från bok ett till sista utkomna boken i serien.

9. Sämsta boken du läst i år?
Någon av "Sagan om Isfolket"-böckerna, men de är dåliga på ett bra sätt. Charmen med dem sitter ju i att de är så fruktansvärt dåliga ibland.

10. Bästa boken du läst i år?
Svårt. Det blir oavgjort mellan "Wolf Hall" av Hilary Mantel och "To Kill a Mockingbird" av Harper Lee... och sedan har jag ju hunnit med "American Wife" också.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte särskilt ofta. Dock så tycker jag mig ha en ganska bred bekvämlighetszon.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Först och främst Young Adult, gärna med övernaturliga inslag (eller helst med övernaturliga inslag). Sedan så har vi historiska romaner, 1800-tals klassiker, fantasy, deckare, "vanliga" romaner såvida de inte är skrivna av okända europeiska/asiatiska/afrikanska författare alternativt svenska författare (läser oerhört lite svensk litteratur). Sedan har jag lite fobi för franska författare, så vida de inte är hypade. Jag tror att det kommer från min bild av mig själv som väldigt fulkultur och franska författare som finkultur.

13. Kan du läsa på bussen?
Nej. Jag kan knappt titta ner när jag åker bil/buss.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Min säng.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar ut böcker, men försöker att undvika det. Jag erbjuder mig aldrig att låna ut en bok, men säger inte nej om någon frågar. Inga hundöron, inga brutna ryggar och jag vill helst ha tillbaka den så oskadd som möjligt.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Jo.. i vissa. Jag viker hundöron i "Stolthet och fördom och zombier", men jag vet inte om det beror på att framsidan är skadad sedan jag fick boken och att jag därför är mer orädd om den eller om det beror på att jag inte tycker att innehållet är så bra.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Aldrig!

18. I studierelaterade böcker då?
Understrykningar, pilar och utropstecken. Ibland en frågeställning eller fundering.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Engelska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Jag har en gång fått kommentaren att jag gör allt med hjärtat och jag kan nog hålla med om det, för för mig så har de böckerna jag tycker bäst om en essens som gör att jag känner för dem. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men om jag känner när jag läser, då blir det som bäst. På samma sätt som jag lever mig in i tv-serier och tycker bäst om dem där jag får gråta och bli sentimental. (hostSupernaturalhost)

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jag gillar egentligen inte att rekommendera böcker till personer jag inte känner, men om jag rekommenderar så är det om jag har uppskattat boken och tror att personen också kommer att uppskatta den. Jag rekommenderar mycket av det jag läser inom YA-världen till min lillasyster. Jag har till och med varit så snäll att jag har skrivit ihop en tipslista och gett henne tillåtelse att låna böckerna jag lämnar efter mig, bara hon sätter tillbaka dem igen.

22. Favoritgenre?
Böcker med övernaturliga inslag.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag skulle vilja kunna läsa poesi, men det passar inte mitt sätt att läsa, så det blir aldrig av.

24. Favoritbiografi?
Jag läser nästan aldrig biografier, bara fiktiva "biografier", så som "American Wife" och "Blonde" (som jag inte har läst). Däremot så älskar jag ju Eric Ives autobiografi "The Life and Death of Anne Boleyn: The Most Happy".

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej och har inga planer på att göra det. Om jag skulle göra det så skulle det endast vara en självhjälpsbok, nämligen "What Would Buffy Do? The Vampire Slayer as Spiritual Guide" av Jana Riess.

1 kommentar:

  1. Ville bara tipsa om en boksida du kanske skulle uppsaktta där du kan uppdatera och betygsätta böcker du läser och har läst.

    boktipset.se :)

    SvaraRadera