torsdag 30 december 2010

Utvärdering av 2010 och fjärde kvartalet

Det här är året där jag nästan har skämts till döds över min läsapati, men som även är upphämtningen från mitt lägsta någonsin (0 utlästa böcker under fjärde kvartalet 2009 och endast 1 påbörjad bok). Det här är även året då jag verkligen har förstått hur svårt det är för mig att läsa när jag är stressad eller bara har något hel annat att göra.

Oktober:
"The Picture of Dorian Gray" av Oscar Wilde
"Hush, Hush" av Becca Fitzpatrick
"The Magicians" av Lev Grossman

November:
"The Hunger Games" av Suzanne Collins

December:
"Mordet på Orientexpressen" av Agatha Christie
"Wolf Hall" av Hilary Mantel
"Rebel Angels" av Libba Bray

Antal böcker: 7 st*
- på engelska: 6 st
- på svenska: 1 st
- av kvinnliga författare: 5 st
- av manliga författare: 2 s

Bäst: "Hunger Games" och "Wolf Hall".
Sämst: "Rebel Angels".

Medelbetyg på alla böcker under kvartal: 4,1


* Jag har faktiskt en bra ursäkt för att jag har läst så otroligt få böcker. Till att börja med så jobbade jag som en galning under slutet av oktober och början av november och sedan så har jag varit upptagen nästan varenda helg sedan första helgen i oktober. Jobb, jobb, högskoleprovet + födelsedag, jobb, Skellefteå, ledig, Umeå, jobb, London, ledig, jobb och så denna helg, så har min höst sett ut. Samt att listan inte visar att jag nästan har läst ut "Jag dödar" av Giorgio Falletti, "Stolthet och fördom och zombier" av Jane Austen och Seth Grahame-Smith och "Catching Fire" av Suzanne Collins. De kommer i början av januari.

Om man sedan ska utvärdera år 2010 på samma sätt, men endast räkna med de sex sista månaderna samt lägga till en kategori, så ser det ut så här:

Lästa böcker juni-september
Lästa böcker oktober-december (alltså detta inlägg)

Antal böcker: 22 st
- på engelska: 10 st
- på svenska: 12 st
- av kvinnliga författare: 15 st
- av manliga författare: 7 st

Topp5 utan innebördesordning:
"To Kill a Mockingbird"
"American Wife"
"Wolf Hall"
"The Hunger Games"
"Dödgrävarens dotter"

Medelbetyg 2010: 4,007.

TV-serier sedda 2010 (re-runs gills ej):
How I Met Your Mother säsong 5
Scrubs säsong 6
Scrubs säsong 7
Dexter säsong 1
Dexter säsong 2
True Blood säsong 2
Scrubs säsong 8

Insikt: Jag gillar verkligen syskonrelationer! Det kan ju inte vara en slump att jag älskar dynamiken mellan både Dexter&Debbie, Sookie&Jason och Sam&Dean till den grad att jag tycker att alla någorlunda känsliga scener dem emellan är rent av fantastiska?

Inför 2011 så är mitt enda bokrelaterade nyårslöfte att försöka hitta mer tid att läsa istället för att göra onödiga saker. Alltså: istället för meningslöst tjafs = tio minuters lästid. Detta förstärks med ett löfte om att hitta lästid minst en kvart varje dag.

Och för att riktigt visa att jag kan hålla det där så ska jag härmed gå och se klart femte säsongen av Supernatural istället för att läsa, på mitt vanliga typiska sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar