fredag 8 oktober 2010

Bokfrågornas ABC: F

Jag vet. Jag har än en gång lyckas hamna hemskt mycket efter. När de andra numera är på bokstaven O så har jag hängt kvar på F i jag-vet-inte-hur-många veckor. Det är bara att konstatera: jag är extremt dålig på att komma ihåg att göra saker.

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Det finns böcker som handlar om önskan att få leva ett friare liv (eller viljan att leva friare). Det finns böcker som handlar om fängslade människor och förtryck och det finns böcker som handlar om att bli fri från misstanke. Kort sagt: de flesta böcker innehåller något korn av frihet, i någon kontext. Med det så ökar även mitt dilemma. Vilken bok ska jag välja? Som alltid när min hjärna blir överhopad av passande titlar så blir det svårt att se någon klart.

Efter många om och men så väljer jag "Romeo and Juliet", som ju inte är en roman men ändå kvalar in under termen "bok" för mig. För mig handlar den delvis om strävan efter friheten att välja själv och att kunna vara sig själv, oavsett vad ens familj säger. Romeo och Juliet om några är ju färgade av sina familjenamn och det är Montague och Capulet som de måste bryta sig fria från för att kunna leva tillsammans.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

Jag läser helst boken först. Då får jag ha mina egna bilder av personerna, skapa min egen bild av miljön och det är någonting speciellt med den där känslan av skräck, spänning och iver som griper tag i en första gången man läser en bok, bladvändarivern, och den fattas för mig när jag har sett filmen före boken. I filmen så spelar det ingen roll, där finns spänningen kvar även fast man vet vad som kommer att hända.

Om det kommer ut en filmatisering av en bok jag har läst så brukar jag vilja se den, för att kunna jämföra och se om de har fångat bokens väsen och om skådespelarna var rätt valda. Det finns bara ett undantag till det, en filmatisering jag vägrar att se: Harry Potter-filmerna. Jag har inte sett Harry Potter and the Half-Blood Prince än och jag tänker absolut inte se Harry Potter and the Deathly Hallows (har hittills vägrat se trailern också). Där har vi en filmatisering där de absolut inte har fångat böckernas väsen och stämning...

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

En av de ultimata bokfilmatiseringarna måste ju ändå vara Bridget Jones dagbok. Vi har en inte-så-bra bok som blivit en underbar, otroligt rolig film, utan att ändra på särskilt mycket. En annan lyckad filmatisering är Stand By Me, efter Stephen Kings novell "The Body".

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

Då jag oftast läser författare som fått mycket utrymme - antingen för att de har skrivit nutida/dåtida/samtida klassiker eller för att jag hittat dem genom bokbloggar - så tycker jag att de flesta författare jag läst har fått sin del av uppmärksamheten i olika forum. Kommer inte på någon just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar