söndag 24 oktober 2010

Till min bokvän

Jag har redan skrivit ett inlägg till min hemlige bokvän (hittas här), men när jag såg punkterna som En bok om dagen listat upp så bestämde jag mig för att utöka informationen lite.

Jag läser det mesta och besöker de flesta genrer - men har svårt för skräck, lyrik och BOATS (fast läser gärna böcker som handlar om historiska händelser). Är en stor historienörd och älskar allt som utspelar sig i en annan tidsperiod, speciellt dåtidens England. Gillar även det övernaturliga, stora känslor och "släktkrönikor" där man får följa en familj genom åren (tänk "Andarnas hus"). Gillar även fantasyböcker av alla sorter; både de som utspelar sig i en annan version av vår verklighet (Harry Potter, Neverwhere) och high fantasy (Sagan om ringen). Gillar det skruvade i Neil Gaiman och Jasper Fforde.

Har på sista tiden börjat vända ögonen från de övernaturliga romansböckerna och mer mot våra nutida klassiker. Gillar Joyce Carol Oates skarpt, men har läst alldeles för få böcker av henne.
Några andra författare som jag är nyfiken på är Isabel Allende, Haruki Murakami, Gabriel García Marques, Ken Follett, Cassandra Clare, Richelle Mead och Doris Lessing.

En lista på alla böcker jag äger hittas under "I min bokhylla". Den kan dock vara ganska missvisande när det gäller min boksmak då flera av böckerna är sådant jag har fått/köpt på rea och inte egentligen är intresserad av att läsa någongång i framtiden.

Jag saknar "Skuggan över stenbänken" av Maria Gripe, "Gamla synder" av Elizabeth George och "Belgarath Besvärjaren: Aldurs dal" av David och Leigh Eddings. Försöker även komplettera Diana Gabaldons "Främlingen"-serie, där jag äger de tre första böckerna, och Charlaine Harris "Sookie Stackhouse"-serie. Samlar även på Kathy Reichs böcker om Temperence Brennan.

Jag dricker varken kaffe eller te, så inga vuxenpoäng där.
Uppdaterar om hobby och liknande. Måste bara tänka över det. Skulle säga att historia, böcker och tv-serier är min hobby.

3 kommentarer:

  1. Hej hej. Det här blir en utmaning känner jag :) Men livet ska väl inte alltid vara enkelt eller hur? Jag hoppas jag kan få till ett pocket & prasselpaket till dig som du kommer att få glädje av.

    SvaraRadera
  2. Jag känner på mig att du kommer att lyckas utmärkt :) Jag är easy to please, om inte annat.

    SvaraRadera
  3. Synd att du hade Austen-Zombieboken redan, hade tänkt skicka med den som bonus :)

    SvaraRadera