onsdag 20 oktober 2010

Från en blodig serie till en annan

Idag har jag haft ledigt, ett litet tack (eller ett sätt att hålla facket borta) för att jag jobbade under helgen, och jag har hunnit med en hel del: varit på massage och fått höra att jag måste sluta dra upp axlarna när jag sitter vid datorn (ser alltid ut som typ Quasimodo) då det gör att jag får knutar i skuldrorna och nacken, sett de tre sista avsnitten på första säsongen av Dexter samt tagit mig ett bad och läst ca 70-80 sidor av "The Magicians". Kunde ha läst lite mer, men jag var så fast i Dexter.

Några åsikter och synpunkter på första säsongen av Dexter:

- Jag älskar serien och ju längre det gick desto mer överseende hade jag med allt blod och att Dexter måste vara så jäkla creepy när han mördar (se tidigare inlägg om mitt hat mot utdragna mord).

- Jag har tidigare läst i en blogg att Deb anses vara en jobbig karaktär. Sker det i senare säsonger eller vad grundas det på? Jag tycker att Deb är hur skön som helst, hon och Dexter.

- Är det inte lite creepy att Jennifer Carpenter och Michael C Hall är gifta i verkligheten? Jag kan inte sluta se dem som syskon, för jag älskar deras syskonrelation. (Vad är det med mig och fiktiva syskon?!)

- Slutet var bara så bra, fast jag än en gång hade lyckats räkna ut vissa saker innan det skedde. Kan någon ha berättat det för mig för länge sedan eller är jag så bra på att tyda signaler? Jag måste erkänna att jag grät fem gånger under de tre sista avsnitten. Jag älskar TV som får mig att gråta.

- Det måste vara riiktigt irriterande för alla som inte förstår spanska när LaGuerta, Batista, Dexter och flera av de andra karaktärerna har hela konversationer på spanska - och undertexterna inte översätter vad de säger utan skriver ut det på spanska (de engelska, vet ej om det är samma på de svenska). Måstee kännas ungefär som när jag håller på att få psykbryt på "Jane Eyre" när Jane och Adéle börjar prata franska och man måste bläddra 300 sidor längre bak i boken för att få en översättning på vad de säger. Förutom att här finns det ingen översättning. (Själv är jag stolt över att jag förstod allt som sades)

Serien har även fått mycket beröm för dess "intro" (glömt det egentliga ordet), en hyllokör som jag kan stämma in i. Det är hemskt snyggt gjort, men jag har bara klarat av att se det en gång. Av någon anledning så blir jag äcklad av att se Dexters frukost. Jag måste vara riktigt överkänslig.



Nu så ska jag gå över till en annan blodig serie med ett snyggt intro: nämligen andra säsongen av True Blood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar