måndag 4 oktober 2010

"Normal people are so hostile"

Jag har precis sett första avsnittet av Dexter. Några tankar så här efter mina första 48 minuter bekantskap med Dexter Morgan:

- Dexter är precis den slags mördare som jag avskyr i filmer. Den utstuderade mördaren. Har ingenting emot en fiktiv quick-and-clean-mördare, ett knivhugg där och så är saken är världen, men jag gillar inte de som ska hålla på att bedöva sina offer först och sedan knyta fast dem och använda en massa olika knivar. Så det är mitt stoora minus med serien, att Dexter är så utstuderad.

- Dexters personlighet är däremot klockren. Jag älskar hur dysfunktionell han är, nästan lite som min (felaktiga) bild av aspergers. Nu menar jag inte att de med Asperger är känslokalla mördare utan syftar mer på Dexters svårigheter att tolka sociala signaler. Den näst sista scenen med den obekväma Dexter och de sexuella inviterna var både pinsamt och underligt tillfredställande.

- Jag älskar Dexters voice-overs, mycket tack vare det jag tidigare har nämnt. En favorit är den helt random: "The problem with eating and driving, which I love to do, is not being able to have my hands on the wheel at the 10 and 2 position".

Undra om det hade varit smartare att läsa boken först?

2 kommentarer:

  1. Serien är MYCKET bättre än böckerna. Vågar påstå att du kan skippa dem helt.

    Välkommen till Dexters mörka, vridna och underbara värld! A och jag är helt besatta och väntar ivrigt på säs 4-dvdsläpp (eftersom vi är så gamla och anakronistiska att vi föredrar dvd-boxar framför nerladdning...). Det blir verkligen bara bättre och bättre, och såväl Dexter som personerna runtomkring känns mer och mer komplexa. Sedan hatade jag iofs en rätt prominent person i säs 2, vilket orsakade en liten dipp, men säs 3 är fantastisk och säs 4 av 5 ska tydligen vara ännu bättre.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Under dessa tider, där min måsteläsa-lista bara växer och växer, så känns det skönt att veta att jag kan prioritera bort några av böckerna på listan.

    Isåfall så är jag också gammal och anakronisk. Det är ju en helt annan upplevelse att äga en DVD-box materiellt och inte bara som en kombination av siffror på datorn. Att kunna hålla den i handen, titta på bilderna och att få byta skiva mellan avsnitten. Det är mys.

    SvaraRadera